הדפסה
מידע לחייל/ת: האם מפקד מחוייב להמלצה הרפואית וכיצד עליו לנהוג ? (8/8/2003)
מתוך: האם מפקד חייב לכבד "גימלים" שניתנו לחייל ע"י רופא?
פקודת מטכ"ל 33.0202 מחייבת מפקד לבצע וליישם ההמלצות הרפואיות שניתנו ע"י סמכות רפואית - יהיה זה קצין הרפואה או בהעדרו - החובש האחראי.
אם יש למפקד ספק בדבר תוכן ההמלצות שניתנו, היקפן או משמעותן, (קרי מספר ימי ה"ג" למשל או אם יש לדעת המפקד אי בהירות באשר להיותו של חייל פטור מפעילות או מוגבל וכו') על המפקד לפנות בה בעת שקיבל לידיו מהחייל את המסמך, אל קצין הרפואה שנתן המסמך כדי לקבל הבהרות נוספות.
גם אם סבר המפקד כי יש מסיבה כלשהי לבדוק מחדש את ההמלצות הרפואיות, הוא רשאי לפנות אל הסמכות הרפואית שנתן ההמלצות או אל סמכות רפואית ממונה ולבקש לבדוק מחדש ההמלצות. בכל מקרה ובכל מצב, אין בידי המפקד סמכות לעכב או לסרב ליישם ההמלצות שניתנו, אפילו עד החלטה חדשה אם פנה וביקש לבדוק מחדש ההמלצות.
כלומר, חלה חובה על המפקד ליישם ההמלצות שניתנו לחייל/ת ללא שיקול דעת כלל.
יש לראות כל המלצה כאילו מהווה החלטה מרגע שניתנה ע"י סמכות רפואית.
אנו נציין בסיפוק כי צה"ל ראה לנכון לכלול דברים ברוח זו בגוף כל אישור רפואי המוצא מהמחשב ומהווה חלק בלתי נפרד מהאישור בחלקו התחתון של טופס 102 (מסדר חולים) כך שכל מפקד המביט בטופס זה ידע מה מותר לו.
לא קמה שום חובה על החייל לחזור לבסיסו להציג מייד האישור למפקדו במקרים שטופל מחוץ ליחידתו. ניתן לשלוח האישור הרפואי בפקס, להציגו בפני קצין העיר ע"י בן משפחה או להביאו לעיון המפקד עם החזרה מחופשת המחלה. אולם, חלה חובה להודיע על היותך במחלה וכי ברשותך אישור רפואי "ג" לשהות בביתך.
בכל מקרה אנו מערכת "הקשב!" ממליצים לכל חייל וחיילת לייחס רצינות רבה לחריגה מהוראות אלו ולדווח מיידית לכל רמה ממונה ביחידה או רמה מעל או לכל גורם שעוסק בטיפול בתלונות חיילים או כמובן לנו, על מנת שנביא לידי טיפול משמעתי בכל רמת פיקוד אשר תתעלם מהמלצה רפואית שיש בה לסכן בריאותו של חייל ואנו מבטיחים כי נפעל למיצוי הדין עם האחראי, כפי שנהגנו במקרה שהובא לעיל בענינה של החיילת.


עוד על מקרה זה:
חזרה