הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
פלאפון עם מצלמה – לא בבסיסנו ! (26/5/2008)
פניות ודיעות

פניות אחדות שהגיעו למערכת העלו תלונות של חיילים על הוראות בבסיסים לפיהן אין להכניס לבסיס מכשיר סלולרי שיש בו מצלמה. כך בבסיס חיל הים בחיפה, בבסיסי חיל האויר ועוד בסיסים נוספים.
 
החיילים טוענים כי מדובר ברכוש פרטי מחד ומנגד כי הוראות אלו מונעות מהם שימוש בטלפון הסלולרי לצרכים פרטיים. לטענתם מדובר בפגיעה בזכויותיהם והתבקשנו לומר דעתנו כיצד ניתן לבטל רוע הגזירה ויש מי שהציע גם להגיש בג"צ.
 
ובכן, לא נדרשנו לבדוק את הפקודות הרלוונטיות. החלטנו להפעיל "שכל ישר" ומה שנכנס בהגה המשפטית למושג "סבירות" וכל זאת בהכירנו את הנורמות המשפטיות. לצערנו אנו נאלצים לאכזב את הפונים בכל הנוגע להיות הוראות אלו בלתי צודקות לדעתם.
 
טלפון סלולרי בעל מצלמה הוא מוצר מתקדם ואופנתי אמנם וכולנו שואפים לקידמת הטכנולוגיה. ואולם, בבסיסים בעלי רגישות ביטחונית מיוחדת במיוחד כפי שצויין בפנינו – בסיסי חיל הים וחיל האויר, הטלפון המתקדם יכול להוות סיכון בטחוני. לא אחת חיילים המשרתים בבסיסים אלה מצטלמים ליד מטוס או ספינה או ליד מתקנים רגישים לצרכים פרטיים ואפילו יש ומעלים תמונתם המוצלחת לרשת האינטרנט. ללא ידיעה או מבלי משים ושלא מרצון כמובן, יש ובצילומים ניתן לזהות פרטים שיש בהם לסכן את ביטחון המדינה אם יגיעו אפילו בכוונה טובה לידים לא נכונות.


גם במלחמה האחרונה יכולנו להיוודע לתמונות מקרבות ואפילו שידור און ליין . קשה לשלוט על כך גם כשכל הכוונות טובות הן.
 
כיום ברור לכל כי ניתן לדעת פרטים מסווגים מחיפוש ברשת האינטרנט שהיא מקור בלתי נדלה של מידע לאוייב גם מבלי שיפעילו אמצעי ריגול מקצועיים. די במסיבה יחידתית שתמונותיה מופצות באימייל או ברשת או בתרגיל יחידתי שמישהו מצלם למזכרת ולא ניתן לאבטח התמונות.
 
כיום גם כך קשה העבודה על יחידת ביטחון שדה בצה"ל שלא כמו בעבר בשל כך שהעולם הפך ל"כפר גלובלי" מכל הבחינות. מאחר ולא ניתן להתחקות אחר כל תמונה שצולמה ע"י חייל כלשהו למזכרת, הדרך היחידה להילחם בסיכון זה היא למנוע אפשרות כי הסיכון יתרחש.
 
יש לעשות הכל כדי להקשות על אוייב בפוטנציה או בפועל להשיג מידע שיפגע בביטחון המדינה ומטעמים אלה הוחלט לאסור הכנסת מכשירים אלה לתוך הבסיסים.
 
בנסיבות אלה, לא נדרש ידע משפטי כלשהו להבין את הסיכון. נכון, העובדה שחייל לא יכול להשתמש בטלפון הסלולרי שהוא רכושו הפרטי בתוך בסיס וההוראות מחייבות הפקדת המכשיר לפני הכניסה לבסיס – יכול והן פוגעות בזכות. אך הזכות של החייל אינה עומדת לבדה ומולה יש אינטרסים נוספים שיכולים להיפגע אם זכות זו לא תוגבל. זהו האיזון בין החופש של חייל לרכוש כל מכשיר שהוא רוצה וזכותו להחזיק ולשאת אותו לבין שאר האינטרסים שעלולים להיפגע מעצם קיומה של זכות זו : ביטחון הכלל.
 
באיזון הזה, ביטחון המדינה והחשש שמא יחשפו פרטים חסויים או מסווגים גוברים על זכותו של הפרט לשאת או לעשות שימוש בטלפון סלולרי עם מצלמה בתוך הבסיס.
 
מנסיון עבר, לא כל הוראות ביטחון שדה מבוצעות בקפידה ולכן מניעה של דליפת מידע היא מטרה ראוייה.
 
בנסיבות אלו הפקודות האוסרות החזקה ושימוש בטלפון סלולרי עם מצלמה בבסיסים הן סבירות ולא רק חוקיות. לדעתנו כל עתירה לבג"צ בעניין זה תידחה על הסף מן הטעמים שציינו – קרי – הפגיעה בזכותו של החייל היא קטנה מאפשרות לסיכון בטחון המדינה.
 
אם כך מהו הפתרון לחייל שהשקיע מיטב כספו בגאדג'ט שהוא סלולרי מקדמת הטכנולוגיה? פתרון אפשרי לבעלי מכשירים כאלה יכול להיות רכישת מכשיר פשוט מיד שניה בעלות אפסית ללא מצלמה ושימוש בו בתוך הבסיס (רוב המכשירים מאפשרים העברת כרטיס סים ממכשיר למכשיר בקלות) ולאלה שטרם שידרגו את מכשירם ומעונינים בטלפון סלולרי בעל מצלמה, שיקלו היטב הדבר בשים לב למה שנאמר.

תגובות:
זה ביטחון של המדינה שלנו גם אני משרת בבסיס שאין להכניס אליו פטלפון אבל יש לנו טלפון במועדון אם שיחות חופשי מה לעשות זה המדינה שלנו אם לא נשמור עלייה ניהיה בבעיה ויש את העניין הזה של זבלים שמצלמיןם מידע רגיש אין מה לעשותת
(אלעד  25/7/2008)
1.
איןספק שביטחון מידע עומד לפני הכל, אבל הפיתרון הנוכחי הוא זמני. הצבא צריך לחנך את החיילים לסתום את הפה ולא לקשקש על הפעילות בצבא, כי באמת בעוד זמן מה באמת הפלאפונים דור 2 יהיו חסרי שימוש ואז מה יעשו?
(חיילת בחיל הים  14/7/2008)
2.
המשך...
החנויות ימשיכו למכור ולהביא ארצה את המכשירים החדישים ביותר, ונכון לעכשיו כאשר הדבר אסור רק בחלק מאוד קטן מהבסיסים אין כאן כוח צרכני מספק על מנת לשכנע את החברות ליבא ולהמשיך לשווק פלאפונים מיושנים, ללא מצלמה.

(חייל בסדיר  29/5/2008)
3.
ישנו גורם חשוב שלא נכנס לפקטור החשיבה, כיום קשה למצוא פלאפונים ללא מצלמות והדבר הופך לסטנדרט!
בנוסף, בעתיד הקרוב בין אם ירצה הצבא או לא, מכשלים נטולי מצלמה יהיו רליק ישן, ענתיקה לא מתפקדת ונחלת העבר.

(חייל בסדיר  29/5/2008)
4.
הוסף תגובה