הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
פרשת החייל דוד הנחלאוי – תפקוד כושל לפני והתנהלות כושלת אחרי האירוע. (1/5/2014)

תמונה: ‏פעילות בכל הארץ  
אמינות, יושר, מקצועיות, ליטיגציה וליווי אישי‏

עו"ד סמי איליה – משרד עורכי דין
דרך יפו 51 חיפה 3341211

טלפון: 077-2015482, פקס: 077-2015483

מתוך דף הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"

באתר וואלה זועקת הכותרת מיום 30.4.14 : גם בחטיבת הנח"ל מודים קצינים : צה"ל איבד שליטה על מחאת הלוחמים בעקבות ההתנהלות עם חייל הנח"ל.

החייל לא בכלא שוהה נכון לכתיבת שורות אלה בביתו

לציין כי היו אלה קצינים בחטיבה שיכלו למנוע את הקירקס התקשורתי והבזיון לצה"ל ולכושר ההרתעה המשתקפים בסרטון אם רק דאגו לטפל באופן ראוי באירוע, אם מפקדי הכוח שפעל בחברון היו פועלים נכון. אנו לא מתייחסים לטענת צה"ל לגבי התנהגות החייל והענשתו כבייכול בעבירות אחרות. ענין לנו באירוע המצולם בחברון.

יותר מדי "דוידים" אנו רואים בתקופה האחרונה כאשר חיילים לא מקבלים גיבוי מהצבא וזאת כאשר תיפקוד כושל ברמת השטח או בעבודת המטה בצבא – מותירה חייל בודד בשטח עויין שצריך להתמודד לבדו בסיטואציות שונות והדבר מצטלם לו בעולם באופן שצה"ל לא רק מאבד מתדמיתו אלא מיכולת ההרתעה בכל אירוע כזה.

צה"ל לא לוקח אחריות למחדליו ומנסה להעביר כובד המשקל באירוע ל"ש"ג". מה שהיה הוא שיהיה.

אם ברמת השטח יש כשל – ויש כשל כאשר מפקדים ושאר הכוח אינם בסביבה בה פועל חייל בודד – או כדי למנוע מצב כזה – אז אם לא די בכך, דובר צה"ל מוציא לתקשורת תגובות בלתי הגיוניות ולא רק בפרשה הזו הגורמות נזק אדיר לצבא כפי שתראו בהמשך, בבחינת הוספת נדבח נוסף בפגיעה בתדמית הצבא.



מה הפלא שמוסד דובר צה"ל איבד מאמינותו ? מוסד זה הרוויח זאת בכבוד. הנה הדוגמא לאירוע האחרון בעניין "דוד הנחלאוי" :

אתמול, כאשר בפייסבוק יש עשרות אלפי תגובות מהציבור המבקרות את תגובת צה"ל לאירוע באי הגנה על החייל, כאשר כל הרשת רועשת וכך ביחידות רבות בצה"ל , דובר צה"ל מתעקש לשחרר את התגובה הבאה " אין מחאה בפייסבוק".

איש בדובר צה"ל לא הבחין במחאה בפייסבוק וגם לא בעובדה כי נוסח השלטים בתמונות זהה כמעט בכל היחידות שחיילהן הצטלמו והתמונות מרוחות על פני רשת האינטרנט בכל אתר ופורטל חדשותי ובכל בלוג .

גם בשיחתי אתמול בצהריים עם חטיבת דובר צה"ל כדי לקבל תגובתם לאירוע, המעיטו בעניין ואף שאלו אותי "איפה ראית את זה בפייסבוק ובאיזה אתר ברשת..." בשיחה אחרת עם בכיר בדובר צה"ל לא נחה דעתו מדעתי שהועברה במכתב לרמטכ"ל לפיה יש מייד לחקור ולהעניש את מפקדי הכוח באירוע בחברון ולא להעניש את החייל. העובדה שציבור רב בכל אמצעי התקשורת מבקר את כוונת הצבא להעניש את החייל, העובדה כי התסיסה בגדוד 932 חצתה את גבולות חטיבת הנח"ל ובכל זרועות הצבא לוחמים ואלה שאינם לוחמים זועמים על הענשת ה"ש"ג" ולא את אלה שאיפשרו לעובדות המצטלמות לקרות, לא שיכנעה.

בחטיבת דובר צה"ל מיישרים קו עם חשיבה צבאית ולא נותנים לעובדות לבלבל אותם.

אז אם לא די באלה, דובר צה"ל משחרר אתמול בערב תגובה בעמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל, אשר מלמדת יותר מכל שבחטיבת דובר צה"ל לא מבינים עד לרגע זה על מה המהומה ומה באמת הבעייה. שימו לב לנוסח ההודעה :

:

"בואו נעשה סדר בדברים

**

ביממה האחרונה, בעקבות פרסום שגוי בתקשורת, מתקיים שיח ער ברשתות החברתיות סביב ההחלטה להעניש חייל מחטיבת הנח"ל. על פי הפרסום השגוי, החייל הוענש לכאורה בעקבות מעורבותו הפעילה באירוע חריג בחברון. הנחה זו איננה נכונה.

החייל הוענש בגלל אלימות שהפעיל כנגד מפקדיו ללא קשר לאירוע המצולם אשר הופץ ברשת. את האירוע המצולם נחקור, כתמיד, כשהחייל ישוב ליחידתו. התחקיר יתבסס על הנורמות המקצועיות והערכיות של צה"ל, ולא על צילומי פרובוקציה."

שימו לב מה בעצם נאמר בהודעה "המתוקנת" של דובר צה"ל. דובר צה"ל מוסר כי "את האירוע המצולם נחקור כתמיד, כשהחייל ישוב ליחידתו...."

מתגובת דובר צה"ל גם ניתן להבין שהחייל הוענש ואולי שוהה בכלא אבל זה לא כך...

גם אם נכון שהסיבה להענשת החייל אינה הצילום בחברון וגם אם נאמין שאין קשר - מדוע החייל צריך לשוב ליחידתו כדי לחקור את האירוע? החייל הוא היחיד שצריך להיחקר? האם התחקיר – נשוא כל המהומה התקשורתית – ענינו לא בכיצד נעשתה הפעילות בחברון שהביאה לסיטואציה שחייל בודד בשטח הופך למטרה לאיומים של האוכלוסיה בחברון? איפה היה שאר הכוח שפעל, איפה היו המפקדים שאיפשרו לחייל להגיע למצב שצריך לכוון נשק כדי להיחלץ? איך איפשרו הסיטואציה?

התגובה שהתחקיר יעשה כשיחזור ליחידה היא המקוממת בשל התמקדות בחקירה כנגד החייל. כך כולנו מבינים. אחרת, למה טרם החל תחקיר האירוע כבר? ומה הכוונה כשהחייל יחזור ליחידה? הוא הלך לאיבוד?הוא אינו יכול למסור גירסתו במסגרת התחקיר גם אם הוא בכלא? אי אפשר לקבל גירסתו כשהוא בידי הצבא?

הסיבה היחידה להמתנה לחזרתו ליחידה היא נעוצה בשררה להביאו לדין גם על האירוע הזה לאחר סיום העונש שכך נאמר לנו הוא בשל אלימות. לא מספרים לנו מהי אותה אלימות ובעיקר מה הנסיבות?

הדבר גם מעיד שצה"ל לא הבין מאומה מהאירוע ועל מה קמה המחאה של החיילים והציבור. אז נבהיר לצה"ל : הפקרת החייל לסיטואציה בה צולם בחברון היא סיבת המחאה לא כיוון הנשק לעבר פלסטינאי. בנסיבות אלו אין אשמה פלילית לחייל. עוד סיבה למחאה העובדה שאין שום כוונה לחקור את אלו שבאמת אחראים לתקרית בחברון. את מפקדיו.

התנהלות מפקדיו ותפקודם באירוע בחברון הוא נושא התחקיר ולא החייל והסקת מסקנות כלל צה"ליות לגבי אירועים דומים.

משהו בהחלט לא עובד מבחינה מקצועית בדוברות הצבא. יש תגובות שמאדירות עוצמתם של אירועים וכך קרה במקרה זה וכמו שציינתי, זו אינה התגובה הראשונה מסוג זה לתקשורת שמעוררת גיחוך מחד ומרגיזה כל מי שרואה אותה מאידך – אך יותר מכל מוסיפות לחוסר האמון במוסד הזה, שזה חמור שבעתיים. צה"ל מגיב במגננה ואינו מודה בכשלי מפקדים או מדיניות. . האם לא ברור לצה"ל כי יתכן ויש מי מהציבור שכבר שוחח וקיבל פרטים על האירוע מחבריו של דוד והעובדות ברורות מחדלו של מי מצטלם בסרטון בחברון ?

כפי שבצה"ל לא מסיקים מסקנות פעמים רבות מתחקירים (ראו לדוגמא המטען בגבול לפני חודשיים בו נפגעו 4 חיילים בשיטות שכבר ידועות מן העבר ) - כך בדוברות הצבא . עינכם הרואות את התמונות בקישור הבא באתר וואלה המוכיחות כי המחאה חוצה את חילות החי"ר, הים והאויר ויחידות רבות נוספות . ועיני יחידת דו"צ כהו מלראות.

מחאה חסרת תקדים בצה"ל (צילום מסך מפייסבוק)

10155577_688521387887312_3621331535203375066_n



תגובות:
דרושים עובדים לעבודה מהבית!
שכר גבוהה מאוד תלוי במשרה שתבחרו!
הזדמנות טובה לכל מי שבבית כרגע ולא עובד ! (מספר משרה - 516832383)
לפרטים נוספים הגיבו ושילחו לי הודעה בוואטספ 052-4313764 ❤️ ✅

(רז 25/10/2023)
1.
The voice of rantotaliiy! Good to hear from you.
(Melvina 28/5/2016)
2.
לא מובן לי מי מייעץ שם לצבא? ב2014 אין להם יועצי תקשורת? איך מתפקד כל העסק. אני מציע שעורף דין איליה יגיש מועמדות ליועץ משפטי
(עמית 1/5/2014)
3.
הוסף תגובה