הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
יוזמה בועדת צבא וביטחון: ייצוג חיילים ללא תשלום בהליכים אזרחיים ! (7/3/2005)

ועדת החקיקה של לשכת עורכי הדין בישראל לעניני צבא וביטחון, דנה בישיבתה מיום 15.2.05 (ראה קישור- פתח קובץ פרוטוקול הדיון) ביוזמת עו"ד סמי איליה ועו"ד רומן בריק להרחיב את פרוייקט "פרו-בונו" (לחץ לפירוט) של לשכת עורכי הדין על חיילי צה"ל בתחום המשפט האזרחי. עו"ד איליה עמד על החשיבות והצורך בהגשת סיוע משפטי זה ואף מתן ייצוג בהליכים בבית המשפט לחיילים ע"י עורכי הדין החברים בפרוייקט זה.
 
עוה"ד איליה ובריק הגיעו למסקנה כי בשל המצב הכלכלי, אחוז גדול מהמשרתים בצה"ל במיוחד בשירות חובה, אינם יכולים למצות זכויותיהם באופן ראוי וע"י ייצוג משפטי(גם לאור פניות חיילים לאתר זה). כך לדוגמא במקרים כגון גירושין או מקרים בהם חיילים פונו מדירות ששכרו, חיילים שנתבעו בגין חוב כספי וכיו"ב מקרים , אין לחייל כזה כתובת שבה יוכל להעזר כשאין בידו מימון לשכור שירותי עורך דין פרטי לטיפול באותם הליכים אזרחיים מעבר ליעוץ כללי ובמיוחד בייצוג החייל בבתי המשפט בעת הצורך. כפי שיפורט, יוזמה זו – אמורה ליעל השירות בצה"ל ולהפחית הפגיעה במשימות חיילים אלה.


חשוב להדגיש כי פרוייקט זה – "פרו-בונו" – הידוע גם תחת הכותרת "שכר מצווה" חל על הליכים משפטיים וטרום משפט בכל תחומי המשפט שאינם משפט פלילי. הוא לא נועד להליכים פליליים כגון מקרה בו הוגש כתב אישום כנגד חייל. במקרים אלה של המשפט הפלילי, כל חייל זכאי לייצוג חינם אם מצבו אינו מאפשר מימון עורך דין ע"י הסניגוריה הציבורית - אם משפטו עומד להתנהל בבתי המשפט האזרחיים ואם הוגש כתב אישום בבית דין צבאי, אזי זכאי הוא לייצוג חינם ע"י הסניגוריה הצבאית.
 
לדעת עורכי הדין איליה ובריק, החלת פרוייקט זה על חיילי צה"ל יאפשר להם שירות שקט שיפחית הצורך בדאגות מיותרות המסיחות דעתם מביצוע המטלות הצבאיות בהיותם מוטרדים בשאלות קשות – מצב היכול לפגוע בתפקודם התקין של החיילים. כך תושגנה שתי מטרות חשובות : האחת – החייל לא יתמודד לבדו עם מצבים קשים רק בשל כך כי אין באפשרותו הכלכלית להיטיב מצבו ע"י פניה לאיש מקצוע. השניה – מתן הסיוע המשפטי כאמור, יפחית הפגיעה בתפקודו של החייל שיוביל לפגיעה בהצלחת משימותיו בצבא בהיותו עסוק בבעיות שיסיטו את ריכוז מחשבותיו ועירנותו מהמוטל עליו במסגרת הצבאית. ברור שאדם בכלל ונער בן 18 בפרט, לא יתפקד כהלכה אם יהיה טרוד במציאת פתרון לבדו לכובד בעייה אשר "נחתה" עליו לפתע פתאום. לכן כה חשוב לתת בידי החיילים ובמיוחד בידי אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם פתרון זה עצמאית – האפשרות לקבל הסיוע הראוי מאנשי המקצוע.
 
כך תושגנה מטרות אלו ויהיה בכך משום מילוי תוכן ממשי לאימרה "וצדק לכל". קרי – שויון הזדמנויות לקבלת הסיוע המשפטי הטוב ביותר גם לאלו שאין ידם משגת לממן סיוע זה.
 
מטבע הדברים, לא נעים גם למי שאינו חייל לקבל בוקר בהיר אחד הזמנה לבית המשפט בשל כך כי חבר לו חתמת כערב על הלוואה או משכנתא לא שילם חובו ואתה נתבע לשלם החוב בהיותך ערב. גם לא נעים שלא לדעת מה זכויותיך אם התחתנת בגיל צעיר ואשתך החליטה להתגרש ממך פתאום. באותה מידה, לא נעים אם מעקלים את רכושך או אם זה ממנו שכרת הדירה, החליט פתאום שלא לכבד החוזה ולבקש לפנותך מהדירה ועוד ועוד דוגמאות כיד המלך שבהם נזקקים לעזרתם של עורכי הדין.
 
מה יעשה חייל בן 18 או 19 או 20 כש"סיפור" שכזה הדורש ידע מקצועי "נוחת" עליו ?
 
פרוייקט זה של ה"פרו-בונו" בא לעולם ביוזמת לשכת עורכי הדין על מנת לסייע למעוטי יכולת ללא תשלום להשיג זכויותיהם המשפטיות. משום כך חשיבותו הרבה וחיוניות השמתו גם לגבי חיילי צה"ל אשר ללא מעט מהם אין יכולת כלכלית להעזר באנשי המקצוע כדי לעמוד על זכויותיהם – במיוחד בקרב אוכלוסיית החיילים בשירות חובה, אך לא רק.
 
הנושא כאמור, מצוי בימים אלה בבדיקה על פי החלטת ועדת החקיקה לעניני צבא וביטחון כמפורט מעלה.

תגובות:
וואוו! כל הכבוד! אכן, יוזמה מבורכת!!! אני מקווה רק שהיא תעבור...
(אור 19/3/2005)
1.
הוסף תגובה