הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
מקבץ חדשות ומידע לחייל – כדאי לדעת ! (8/12/2004)

בעתיד הקרוב, במסגרת הרחבת פעילות האתר והוספת מדורים חדשים, אנו נביא מעת לעת לידיעתכם "מקבץ חדשותי" שענינו כמובן מתמקד בשירות בצה"ל. עד לסיום הקמתו של מדור זה, החלטנו לאסוף עבורכם החיילים מעט מידע חדשותי על שקרה, קורה ועתיד לקרות בצה"ל. המידע בחלקו הגיע אלינו לאתר ובחלקו פורסם בתקשורת.
 
יש לשים לב כי במסגרת מידע זה, אנו משתדלים להביא המידע בקצרה, במתכונת שעתידה להתפתח אצלנו בעתיד כאמור. יש באמתחתכם מידע אשר יש בו לעניין את כלל החיילים – מעבר למקרים שאתם מעבירים אלינו בפניות שבשגרה ? - נשמח אם תעבירו אלינו. כל מידע כזה שנחליט כי  בו לתרום לכלל החיילים וכל תגובה שלכם, תתפרסם, במגבלות החוק.
אז הנה לפניכם, מקבץ חדשותי קצר....
 


הידעתם ? – על שררה והתעללות בחיילים :
בשנת 2000 נפתחו במצ"ח 20 תיקי חקירה כנגד מפקדים על שנהגו שררה או בגין התעללות בפקודיהם.
בשנת 2001 – 7 תיקי חקירה כנ"ל.
בשנת 2002 – 9 תיקי חקירה כנ"ל.
בשנת 2003 – 12 תיקי חקירה כנ"ל.
(אין בידינו נתונים באשר להגשת אישומים ותוצאות משפט)
בשנים 2000-2004 (עד ספטמבר 2004) הוגשו 35 כתבי אישום לבתי הדין הצבאיים בגין עבירות שמהותן גרימת מוות בהתרשלות או הריגה כנגד קצינים וחיילים. המספר מתייחס לקרבנות שהם חיילים ואזרחים כאחד.
 
 
לבקשת הגולשים - המידע על נסיון צה"ל לסגור אתר זה מצוי בתקשורת המשודרת, (טלויזיה ערוצים 10,11) הכתובה וברשת האינטרנט. הנה ההודעה שפורסמה באתר זה ביום 1.7.2004 וקישורים אחדים להודעות בתקשורת. (לחצו כאן)
 
 
המיגון בצה"ל :על אפודים קרמיים ומיגון החיילים – נושא שמלווה אותנו ללא הרף ואנו אף נמשיך ונעמיק הטיפול בו, יחד עם גופים נוספים בעתיד, עד שנשוכנע כי כל חייל ממוגן כראוי :
(5.12.04)בלעדי ל"הקשב": לאור הודעת מפקד מז"י מיום 30.11.04 : פורום החפ"שים יוזם דרכים לתיעוד של חיילים מצב הסיכון בזמן אמת בהעדר אפוד קרמי או ציוד מיגון בעת פעילותם באיזורים מסוכנים. על פי הראיות, ישלח למפקד האחראי למיגון מכתב אתראה ע"י צוות משפטנים. אם יפגע חייל, ישמש התיעוד, כהוכחה להתרשלות וכראייה בבית המשפט כנגד האחראי למחדל. (ראו עיסוק בנושא המיגון באתר הקשב).
 
על שינויים אירגוניים : לא הופתענו לגלות כי לרמטכ"ל יש תכנית לצמצם תקנים של כוח אדם בצה"ל. מה שכן מפתיע הוא כי יש בכוונתו לבטל את תקן יועצת הרמטכ"ל לעניני נשים (יוהל"ן) ו"להטמיעו" במסגרת אכ"א. המצדדים בצעד זה, סבורים שתקן זה מיותר, כיוון שבצה"ל בוטל חיל הנשים. יחד עם זאת , מאז ביטולו של חיל הנשים, היו תמורות רבות בצבא. כיום חיילות בצה"ל יכולות להגיע כמעט לכל תפקיד והולך וגדל מספרן של הלוחמות בצה"ל.
 
אך אל לאיש לטעות. תמורות אלו לא קרו ביוזמת הצבא. הן תולדה של החלטת בג"צ בשנת 1994, בבג"צ המוכר של טוראית אליס מילר. הכלל הוא כי יש לאפשר לחיילת שיוויון כמו לחיילי צה"ל. מעבר לכך, על אף השיויון שקרם עור וגידים, בכל זאת לחיילת כאישה, לעיתים צרכים שונים במערכת שרובה היא של גברים. מספר הקצינות בצה"ל לא רב יחסית לגברים. ומעבר לכך, תפקיד היועצת סייע רבות גם בפיקוח על קיומו של השויון. אם בשל קיצוץ ואם מסיבה אחרת, ראוי היה כי החלטה זו תישקל שנית. עוד לא הגענו לנחלה שתייתר תפקיד זה ויש עדיין לעמוד על המשמר שלא נחזור לאחור. ומלבד האמור, יש נושאים שחיילת אינה יכולה לפנות בהם למפקד גבר.
 
לא תקן אחד יחודי זה יביא לחיסכון בצה"ל. תקן זה חיוני, כדי לוודא כי מעמדן של חיילות צה"ל וזכותן לשיויון גם ישמר.
 
 
האם ניתן להעמיד לדין חייל פעמיים בגין אותו מעשה ? להחלטת בית המשפט המחוזי בת"א מפי כב' השופט גורפינקל מיום 2.12.04, יכולה להיות השלכה גם על מדיניות העמדתם של חייילים לדין בתוך הצבא.
 
בקצרה – סיפור על מקרה שאירע בשנת 1995, בו היה מעורב החייל (אז בשירות סדיר בצה"ל) בירי וגרימת מותו של תושב ערבי, אשר לא צית להוראת שוטר ולא עצר במחסום ביטחוני. החייל, אשר נדון בזמנו על פי החלטת הפרקליט הצבאי הראשי בדין משמעתי ולא בהליך פלילי, הואשם בבית המשפט המחוזי מחדש עלידי פרקליטות המדינה בעבירה של הריגה וזאת לאור פניית משפחת ההרוג לערכאות בטענה כי יש להעמיד החייל לדין פלילי באשמת הריגה. אחד השיקולים להעמדתו אז לדין משמעתי בצה"ל היה כי מדובר בטעות טרגית וכי החייל סבר בטעות כי מדובר באירוע פח"ע, אולם עשה שימוש לא חוקי בנשק, כיוון שמיהר לירות.
 
בית המשפט המחוזי בת"א הורה על מחיקת כתב האישום וזאת בשל טעמים משפטיים, לפיהם, אין פרקליטות המדינה מוסמכת להתערב בשיקול דעת הפרקליט הצבאי הראשי והסמכות המוסמכת היא בית המשפט או היועץ המשפטי לממשלה. מאחר והיועץ המשפטי לממשלה לא הורה על הגשת כתב אישום "אזרחי" זה, הרי שהגשתו ע"י פרקליטות המדינה לאחר שבגין אותו מעשה החייל כבר נשפט, אינו בסמכות.
 
כידוע, בצה"ל יש סמכות לפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין פלילי בבית דין חייל בקשר לאותו מעשה, אף אם נשפט כבר בדין המשמעתי. אף כי האירוע המובא כאן הביא לביטול המשפט בשל פגם משפטי, לא מן הנמנע יהיה כי תהיה לכך השלכה גם בתוך המערכת הצבאית פנימה, באשר למדיניות התביעה להעמיד חייל לדין פלילי לאחר שנדון בדין משמעתי.
 
סוף לטירונות הכללית - החל משנת 2005 מי שיגוייס בצה"ל יעבור טירונות בבסיס החייל אליו הוא שובץ. בכך תמה הטירונות הכללית ועוברים לתקופת הכשרה בעלת אוריינטציה בתחום שבו יעסוק החייל/ת בשירות.
 
חשיפת פקודות והוראת עדכניות של הצבא לעיון הציבור – לראשונה מאז הקמתו של צה"ל : לאחר "קרבות" לא מעטים עם גורמי צה"ל השונים ובעיקר בזכותנו כאן באתר "הקשב" – צה"ל עומד בימים אלה לסיים עבודת מטה שמטרתה להביא לפירסום של כלל הוראות הצבא, פקודות מטכ"ל והוראות הפיקוד העליון (שאין בהן סיכון לביטחון המדינה) לידיעת הציבור וכלל החיילים....כאשר נראה כי אכן מדובר בשינוי מדיניות רבת שנים ולא בשינוי קוסמטי של חלק מהפקודות בלבד על מנת לרצות את המלינים - נאמר בשימחה....שהחיינו...

תגובות:
הוסף תגובה