כתובתו של עמוד זה באינטרנט:   http://www.hakshev.co.il/item.asp?type=2&NewsID=92

מאמרים נוספים

מהפכה של ממש בצבא : קיצור משך שירות החובה לבנים בצה"ל ! (18/2/2006)
שר הביטחון שאול מופז, החליט לאמץ את מסקנות ועדת "בן בסט" שבדקה את הנושא. הועדה בראשות פרופסור אבי בן בסט הגיעה למסקנה בדבר הצורך לקצר את משך שירות החובה בצה"ל. אין ספק כי מדובר במהפכה לא רק בכל הנוגע לתקופת שירות החיילים, אלא ובעיקר ביכולתם של צעירים בישראל המשרתים בצה"ל, לבנות את חייהם בגיל צעיר יותר בכל הקשור לסיום לימודים והיקלטות בשוק העבודה מוקדם מבעבר.
 
מהפכה זו תתבצע בשלבים. היא תחול על מי שגוייס החל מאוגוסט 2004 והמטרה היא שבשנת 2010 השירות בצה"ל יהיה בן 24 חודשים גם לגברים. קיצור השירות הלכה למעשה ישפיע לטובה גם על מוטיבציה לשירות. ואילו בתפקידים מסויימים שלא יאפשרו קיצור השירות, יתוגמלו המשרתים בשכר גבוה. בשנת 2010, תקופת השירות המקסימלית תהיה 28 חודשים. איך זה יעבוד בפועל ?
שלבי תהליך קיצור השירות – תכנית היישום* :
 
תהליך קיצור השירות יחול כבר על מי שגוייס החל מגיוס אוגוסט 2004 ועד אוגוסט 2007 . שירותם של אלה יקוצר בארבעה חודשים ועד לשמונה חודשים כך שישרתו בצה"ל בין 28 חודשים לכלל החיילים ואילו חיילים קרביים, או במקצועות נדרשים ישרתו לכל היותר סך הכל 32 חודש. מי שיתגייס מחודש אוגוסט 2007 ועד אוגוסט 2010, ישרת תקופה של 28 חודשים . מי שיתגייס מאוגוסט 2010 ואילך, ישרת בצה"ל 24 חודשים בלבד. בעלי מקצועות נדרשים ולוחמים עד 28 חודש. מי שישרתו את ארבעת החודשים הנוספים יתוגמלו בשכר גבוה כפי שנפרט בהמשך.
 
המשמעות : רשמית, השירות בצה"ל יקוצר אוטומטית בשלב הראשון החל מגיוס אוגוסט 2004 ויעמוד על 28 חודשים . לוחמים וחיילים שישובצו למקצועות נחוצים, או מקצועות הדורשים הכשרה ארוכה בטרם שירות במקצוע, ישרתו ארבעה חודשים נוספים.
 
בסיום התהליך , (2010) תקופת השירות הרשמית בצה"ל לגברים תעמוד על 24 חודשים וארבעה חודשים נוספים ללוחמים וחיילים במקצועות נדרשים.
 
בשל הבדלי תקופת השירות כאמור, יתוגמלו מי שישרתו שירות נוסף כך :
 
הלוחמים והמשרתים במקצועות נחוצים לצבא יתוגמלו ב-2,500 שקל נוספים בכל חודש, המכונים "גמול התמדה". משכורתו של לוחם בארבעת החודשים האחרונים לשירותו הצבאי תעמוד על 4,100 שקל, הכוללים גם את המשכורת הנוכחית בסך 700 שקל ואת מענק השחרור העתידי בסך 900 שקל. משכורתו של תומך לחימה תהיה 3,760 שקל בכל חודש לפי חישוב זה ואילו חיילים עורפיים במקצועות נחוצים בסוף שירותם יקבלו סך של 3,450 שקל בכל חודש. משכורתם של כל החיילים בשנתיים הראשונות לשירות לא תשתנה.
 
טרם התקבלה החלטה באשר לאורך השירות של בני ישיבות ההסדר.
 
שאלות חיילים:האם אין חוסר שיוויון ביישום מסקנות דוח "בן בסט" ?
 
על פי מסקנות הדוח שאומצו ועל פי התכנית, אכן אין שיוויון בתקופות קיצור השירות. אולם, אין בכך משום הפלייה. יש הבדלים בתקופת השירות והבדלים אלה נובעים מצורכי הצבא.
 
צה"ל נדרש לאיזון בין הרצון לקצר את תקופת השירות במטרה להיטיב עם כלל המשרתים ו"להחזיר" לרשותם של צעירים המשרתים שירות ארוך בצה"ל חודשים רבים מזמנם, תוך התמודדות עם הצורך לקיים צבא שיוכל בשעת מבחן לתת תשובות ראויות לאיומים הביטחוניים .
 
אסור לשכוח שמהפכה זו של קיצור השירות לא באה בשל העדר הצורך בצבא. החלטת קיצור השירות נבעה מהרצון לסייע לצעירים בישראל להשתוות לבני גילם בעולם ובהזמנויות ללימודים עבודה ובניית חיים וכל אלה תחת האילוצים של אין שלום עם כל המדינות באיזור והדרישות היחודיות מצעירים בישראל לשרת בצבא שהוא כורח המציאות.
 
במילים פשוטות, קיצור השירות לא בא עקב היות השירות בצה"ל מיותר, אלא מתוך רצון לקצר ולהקל את עומס החובה שרובצת על צעירים בישראל לעומת בני גילם בעולם בארצות שהשירות בצבא אינו כורח.
 
כדי לגשר על פערי הצורך בתקופת שירות מוגברת (ארבעה חודשים ללוחמים ומקצועות נדרשים) החליטה המדינה על תיגמול אותן אוכלוסיות שישרתו ארבעה חודשים נוספים.
 
החלטה זו לא נבעה כאמור משיקולי הפלייה. היא המאזנת את השיוויון עם הצרכים המיוחדים – צרכי הביטחון. כך, מי שהתנדב לשירות שהכשרתו ארוכה (חובלים, חידת חילוץ אווירית, טייס, מקצועות במודיעין ועוד) מודע לעובדה כי ישרת יותר (וגם בנות במקצועות מסויימים) וזאת בטרם ההחלטה על קיצור השירות בצה"ל.
 
סכום התיגמול בעד אותם ארבעה חודשים נוספים יש להקבילו לשכר של חייל משוחרר שהתקבל לעבודה במגזר הפרטי. מדובר בשכר התחלתי. אם לוחם מתוגמל כיום ב-700 ₪, יקבל שכר בעתיד הקרוב לשכר עבודה בגין ארבעה חודשים נוספים.
 
דעתנו : - יחד עם זאת, אנו סבורים שאין לכלול בשכר זה כל סכום שיעודו מענק שיחרור עתידי ובזאת הינו שמחים לו לא היתה כל פגיעה במענק השחרור העתידי.
 
לסיכום :
 
יש בהחלט לברך על השינוי אשר אכן מהווה מהפכה של ממש. יהיה בכך כדי לאפשר לאלפי צעירים להתחיל מוקדם יותר את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה ולהשתלב מוקדם יותר בשוק העבודה ובבניית חייהם.
 
תוצאה עקיפה וחיובית של החלטה זו - שיוויון בכל הקשור בשירות בצה"ל בין הגברים לנשים. עם תחילת יישום התכנית, לא תוכל חיילת לקבל מענה כי לא תוכל להשתבץ למקצוע "גברי" רק בשל אורך השירות הנדרש לאותו מקצוע. או בלשון אחרת - אורך תקופת השירות בצה"ל לא תהווה עילה לשונות בכל הנוגע לשיבוץ בין נשים וגברים למקצוע מסויים.
 
חשוב לשמור שמדרג ההבדלים בקיצור השירות יעשה כך שצה"ל יעודד לוחמים ומקצועות נדרשים בתגמול ראוי ואולי אף לשקול מעבר למתוכנן - גם בהטבות נוספות את כל אלה שידרשו לתקופת שירות נוספת.
 
לצפייה בדוח קיצור השירות :
http://www.defence.gov.il/pages/general/dochVaada.pdf
 
*יתכנו שינויים במידע שכאן, בהתאם להחלטות באופן יישום תכנית קיצור השירות.

תגובות:
יש לי שאלה לגבי אלו שמתגייסים אחרי גיל 21 האם מגיע להם אוטומטית קיצור שירות? אם כן איך מוכיחים את זה ולאילו גורמים יש לפנות על מנת לקבל אישור לקיצור שירות?
(אלכסנדרה 16/4/2009)
1.
אכלתם זין חחחח
(עיעעחעי 6/12/2007)
2.
הצבא לא מבין כמה הוא מתסכל את החיילים!!!
תפסיקו לזיין ת'שכל תהיו החלטיים וברורים לגבי הקיצור!!!
ואל תעשו אפליות בן המקצועות והתפקידים השונים!!!
אתם הורסים ת'חיילים!!!!!!!!!!
נמרוד 281729818
(נמרוד 15/8/2006)
3.
מתי יעלה נושא קיצור השרות סוף סוף בכנסת - ויצא לפועל????
(מתי יעלה הנושא בכנסת? 21/6/2006)
4.
אני מסכים עם אורן ילד כאפות, אורן אל תכתוב דברים שאתה המצאת, אף אחד לא דיבר על להפוך את הצבא לצבא מתנדבים, אז את הדעות הלא נכונות שלך תשמור לקבר.
(אייל 2/6/2006)
5.
צריך להרוג אנשים שממציאים חוות דעת כמו אורן ^^
(אורן ילד כאפוות 2/6/2006)
6.
דחו את הגיוס כי הצבא הופך להיות לצבא של מתנדבים בלבד. שאר הנוער יהיה פטור משירות צבאי.
הצבא מסוכן לחייו ובריאותו של המשרת בו.
אנשים נרצחים בצהל והמערכת טוענת שהם התאבדו.
לא לשרת בצהל אלא בשירות לאומי אזרחי.
(אורן 21/5/2006)
7.
עד מתי אוג 04?????
(עומר 13/5/2006)
8.
אני בחורה וכשנה בצבא , לאחרונה התחזקתי מבחינה דתית ואני מעונינת להשתחרר מהצבא מטעמי דת .
רציתי לדעת מהן ההשלכות כתוצאה ממהלך זה?
(מבחינת לימודים , מציאת עבודה וכו) .
(שני אוזן 22/4/2006)
9.
מה עם חילים שהתאריך גיוס שלהם הוא 2\2004
(אלעד 7/3/2006)
10.
מה עם אפריל 04?????
(איגור 4/3/2006)
11.
מה עם קיצור לבנות תקצור לנו גם בארבעה חודשים או משהו כזה כמו שעד עכשיו היה לבנים שלוש ובנות שתים אז אם מעכשיו יהיה לבנים שנתים אז לבנות שנה או שנה וחצי זה די ויותר תתחשבו גם בנו הבנות בבקשה אני מתחננת ממכם
(רויטל ממן 25/2/2006)
12.
מה עם אלו שעשו טירונות ב2003 ואחרי זה שוחררו ללמוד י"ג שנה וחזרו לשרת ב9/04
התאריך שחרור שלי הוא 8/08 ושמורידים את ה-ר(קבעשל שנה )
אז זה הופך ל8/07 אני מקבל קיצור או לא ???
זה גם אוגוסט 07 לא ?
(עומר 22/2/2006)
13.
יש לקוות שהכנסת הבאה תעביר את חוק קיצור השרות הנ"ל.
(נירית 21/2/2006)
14.
רגעע... שאני יבין... לא מקצרים בכלל למי שגויס ב 03???
(מאור 19/2/2006)
15.
זה ממש לא בסדר שחיילים שגויסו בנוב' 03 לא יזכו לקיצור.
אפילו קיצור מינימלי של 45 יום כמו של כל עובד כללי יעזור מאוד לאותה קבוצת אנשים ,
(AXL 18/2/2006)
16.
הוסף תגובה