כתובתו של עמוד זה באינטרנט:   http://www.hakshev.co.il/item.asp?type=1&NewsID=191

ארכיון כל המקרים

המהפכה בחר"פ: הטיפול הרפואי בחיילים מועבר לגורם אזרחי וגם מוקד חדש ! (18/2/2006)

ברכות לצה"ל על הנהגת מהפכה של ממש בהענקת שירותי רפואה לחיילים. לאחר אין ספור תקלות בתחום זה, לאחר דיונים ובכלל זה פניות "הקשב" בדבר תופעות הפוגעות בזכותם של חיילים לקבלת טיפול רפואי ראוי ולאחר תחקירים בתקשורת בנושא – חיל הרפואה בצה"ל יוצא עם בשורה : הוצאת כל המרפאות האזוריות למכרז גורם רפואי אירגוני חיצוני. וגם...מכון פיזיוטרפיה בכל בסיס טירונים (ראה מטה).
 
צה"ל התקשר בהסכם עם חברת "ביקורופא" המעניקה שירותים רפואיים דחופים לכלל האוכלוסיה במסגרת שירותי מר"מ לקופות החולים. החל מחודש ינואר 2006 הוחל בניסוי בחיפה ובבאר שבע. הכוונה להעביר מצה"ל כ21 מרפאות לרשות חברת "ביקורופא" היה והניסוי יצליח. מעתה, אין לפנות לבי"ח 10 בחיפה ולחר"פ באר שבע לקבלת טיפול דחוף בשעות הערב והלילה כמפורט מטה.
חידוש משמעותי נוסף לשיפור השירות הרפואי לחייל הוא מוקד מאוייש בחיל הרפואה אשר יטפל בתלונות הורים וחיילים ויתן פיתרון לבעיות של זמינות הטיפול.


שירות חדש לקבלת טיפול רפואי : המיון הקדמי -
 
המחסור ברופאים בצה"ל והביקורת הקשה של חיילים והורים על טיב הטיפול ועל היחס לו זוכה חייל המבקש טיפול רפואי, כמו גם פניות חוזרות ונשנות שלנו כאן באתר וכתבות תחקיר באמצעי התקשורת להן נדרש חיל הרפואה וצה"ל להשיב, הביאו בסופו של יום לשינוי של ממש.
 
צה"ל "מפריט" את שירותי הרפואה לחיילים. המהלך יצא לדרך כבר לפני חודש בחיפה (לאוכלוסיית החיילים בצפון) עם ביטול השירותים בבי"ח 10 ובבאר שבע (לדרומיים) עם ביטול השירות במרפ"א דרום. אנו נביא מידע על מקום הטיפול, אופן הפנייה וזמינות הטיפול בסוף מאמר זה. הסכם שנחתם בין צה"ל לחברת "ביקורופא" העוסקת במתן שירותי רפואה פרטיים בבית החולה ובמרכזי טיפול לרפואה דחופה בערב ובלילות לכלל האוכלוסייה המבוטחת בקופות החולים השונות. על החייל הפונה להציג פנקס חוגר/קצין כתנאי לקבלת השירות.
 
יש בהחלט לברך על הגישה החדשה וכולנו תיקווה כי יהיה בכך שינוי לא קוסמטי, אלא מהותי בשירותי הרפואה וזמינותם לחיילים. יחד עם זאת, תקלות רבות בזמינות הטיפול הרפואי וביחס לחייל הפונה לקבלו מתרחשות בעיקר בשירות הניתן בבסיסים. ראוי שחיל הרפואה יתן מענה עקרוני גם לעניין זה.
 
יודגש כי שירותי רפואה בתוך בסיסים, רפואה דחופה בשדה , במבצעים, תרגילים,מסעות ועוד, ימשיכו להינתן כבעבר ע"י צה"ל.
 
השירות החדש של חר"פ בא להחליף את המרפאות האזוריות וכאלה שהיו מסונפות לקציני הערים (מרפ"א).
 
גם שירות זה לא ינותק כלל ממדיניות חיל הרפואה, אשר יפקח עליו באמצעות קציני רפואה פעילה. בשאר שעות היום חגים ושבתות הטיפול יהיה בבסיסים או במרפ"א (כולל בי"ח 10 ומרפ"א דרום) כמפורט כאן בסוף המאמר.
 
מפקד שירותי רפואה וציוד רפואי אל"מ גיל פייר מחר"פ מסביר בראיון ל"במחנה" (גליון 5 פברואר 2006) את אחת הסיבות לשינוי האירגוני : "הגענו למסקנה שבמקום לתת מענה לטיפול רפואי דחוף הפכנו כתובת לחיילים שרוצים גימ"לים, ולכן נוצרו תורים ארוכים" .
 
ואולם, אם זו אחת הסיבות לשינוי, הרי היא בבחינת "עלייה וקוץ בה". בביקור מידגמי שנערך ביוזמת צוות "הקשב" במרכז "ביקורופא" בחיפה ביום 12.2.06 סמוך לשעה 21:00, התברר כי התור ארוך מאוד ולא רק בגלל חיילים. המרפאות של חברת "ביקורופא" כאמור, אינן מעניקות שירות רק לחיילים. במקום היו אזרחים לרוב ומעט חיילים. אז כיצד אם כן תרם השינוי לקיצור תורים ? (לחץ לראיון).
 
באותו ראיון מסביר אל"מ פייר כי השירות החדש ימנע מחיילים לפנות מסיבות לא רפואיות (קבלת גימלים) והוא בא לחסוך כסף לצה"ל בשל פניות חיילים לחדרי מיון בבתי חולים. עוד טוען אל"מ פייר כי הטיפול במרכזים החדשים יהיה טוב יותר מזה שניתן בפניות דחופות למיון.
 
באשר לזמן ההמתנה הממושך : אנו בדיעה שונה בדבר הגישה לפיה במתכונת החדשה במוקדי "ביקורופא"  יחסך זמן המתנה בתור כמו במרפ"א (לדבריו תור ארוך הוא פועל יוצא של חיילים המבקשים להשיג לעצמם "גימלים"). ההגיון הפשוט סותר זאת עובדתית. מדובר בשירות קיים לכלל האוכלוסיה ואל אותו שירות נוספו כעת גם חיילי צה"ל. זה בהכרח לא מביא לקיצור תורים. הינו עוד מצפים כי צה"ל יחיל את הגישה החדשה באשר לשירות החדש גם על הדיעה הקדומה הרווחת כי חייל מגיע למרפאה כדי לקבל פטורים.
 
אין במוקדים אלה לייתר פנייה לחדרי המיון בבתי החולים : הטיפול במרפאות "ביקורופא" לא בא להחליף טיפול מציל חיים בחדרי המיון של בתי החולים. מטבע הדברים אין ביכולת רופא המצוי במרפאה להעניק טיפול מבחינת היקף הטיפול, האמצעים והנסיון כמו בחדר מיון של בית חולים. נכון, יש במרפאות אלו אפשרויות לטיפולים אשר יפחיתו  את הצורך לפנות לחדר מיון, אך בסופו של דבר מדובר בצימצום פניות לחדר מיון ולא בשירות במקום טיפולים דחופים המחייבים טיפול בחדרי מיון בבתי חולים. ברור שבמקרה של תאונת דרכים, תאונה אחרת חמורה, הכשת נחש או פציעה חמורה וכיוצא באלה, לא יפנה החייל למרפאת "ביקורופא".
 
אנו נעקוב אחר הצלחת השינוי שכולנו כולל צה"ל מצפים כי ישנה לטובה את מערך שירותי הרפואה לחיילים גם באמצעות הסקר באתר. כולנו מקווים שנעשה כל הדרוש למען לא יהיה חידוש זה כאותה אימרה מפורסמת בבחינת "אותה הגברת – רק בשינוי האדרת".
 
עוד חידוש בחיל הרפואה : מוקד מאוייש לפניות חיילים והורים לפתרון בעיות וגם... תזכורון תורים -
 
אחד הצעדים החשובים לשיפור השירות והטיפול ורפואי בחיילים יחנך בקרוב. חיל הרפואה הנהיג שירות חדש אשר יזכיר לחיילים שהופנו לרופא מומחה את זמן הביקור באופן אוטומטי ויהווה כתובת לפתרון בעיות. בחודשים הקרובים יפעיל חיל הרפואה מוקד תורים מרכזי לכלל החיילים. החייל יוכל באמצעות השירות החדש לאשר התור,לבטלו או להחליף מועד. המוקד החדש יוכל, בין היתר, להציע לחייל לבחור בין רופא הנמצא קרוב למקום מגוריו או ליחידתו, אך התור אליו מאוחר יותר, לבין רופא מרוחק. במוקד יותקנו מערכות מחשוב מתקדמות, והוא יכלול 25 עמדות שירות. החיילות שישרתו במוקד ימוינו מראש, ויוכשרו במיוחד לתפקידן בבית הספר לרפואה צבאית . המוקד יהווה גם כתובת לכל שאלה או פנייה מצד חיילים מפקדים והורים שנתקלו בקשיים מול הבירוקרטיה הרפואית בצבא.
 
חידוש נוסף מחודש אפריל 2006 : מכון פיזיוטרפיה לטירונים  :
 
מכון פיזיוטרפיה ראשון יפעל מחודש אפריל בבסיס האימונים של חטיבת גבעתי בקציות. בקרוב, יפתחו מכוני פיזיוטרפיה נוספים בכל בסיסי הטירונות של החטיבות הלוחמות. עוד צעד לשפר השירות הרפואי לחיילים...ואנו מברכים על כך !

 
מרפאות "ביקורופא" החדשות שפתוחות כבר לשירות החיילים בחיפה ובבאר שבע :          
 
המרכז לרפואה דחופה בחיפה – ביקורופא
 
במסגרת המאמץ לשיפור זמינות ואיכות השירות הרפואי לחייל, פותח חיל הרפואה את המיון הקדמי בחיפה. המוקד יקרא - "המרכז לרפואה דחופה ביקור רופא". מוקד זה יספק שירותי רפואה דחופה ומיון קדמי למרחב חיפה והצפון.
 
כתובת המיון הקדמי בחיפה :
 
רח' יפו 145 א', חיפה- מול התחנה המרכזית הישנה בבת גלים מול בניין אגד.
 
שעות פעילות המיון הקדמי:
 
1.בימי חול בין השעות 17:00 עד 08:00 בבוקר למחרת.
 
2. בימי שישי בין השעות 14:00-08:00
 
3.במוצאי שבת וחג החל מצאת השבת או החג ועד 08:00 בבוקר למחרת.
 
טלפון : 04-8507350
 
במוקד ייבדקו חיילים חולים אשר פנייתם אינה סובלת דיחוי ונזקקים לשירותי מרפאה אזורית או חדר מיון, בשעות הערב והלילה. מוקד זה יחליף בשעות הערב והלילה את מרפאת קצין העיר. מיון קדמי "ביקור רופא" בחיפה נמצאת בקשר ישיר עם מרפ"א 8281.
 
המרכז לרפואה דחופה בבאר שבע – ביקורופא
 
כתובת המוקד בבאר שבע :
 
רחוב בן צבי 9 (סמוך לתחנה המרכזית )
 
טלפון : 08-6655559
 
שעות פעילות המיון הקדמי:
 
1.בימי חול בין השעות 17:00 עד 08:00 בבוקר למחרת.
 
2. בימי שישי בין השעות 14:00-08:00
 
3.במוצאי שבת וחג החל מצאת השבת או החג ועד 08:00 בבוקר למחרת.
 
כללי :
 
לרשות המיון הקדמי עומדות מעבדה זעירה, כירורגיה זעירה ואפשרות לחבישה בגבס.
 
כמו כן מספקת המרפאה מגוון רחב של תרופות לחיילים המטופלים בה.
 
הפניה למיון הקדמי בחיפה ובבאר שבע :
 
תעשה באופן עצמאי על ידי החייל, ללא צורך בטופס הפנייה כלשהו.
 
שירותים דחופים של רופא אורטופד יהיו זמינים החל מהשעה 17:00 .
 
בשעות היום,שבתות וחגים -בשעות בהן מוקד "ביקורופא" לא פעיל :
בשתי הערים שבניסוי, ינתנו שירותי רפואה לנזקקים כבעבר בבי"ח 10/מרפ"א דרום בין השעות 08:00 בבוקר ועד שעה 17:00 בימי חול. בימי שישי וערב חג מן השעה 14:00 ועד למוצאי שבת או חג בשעה 17:00 .
 
המיון הקדמי מקבל לטיפול כל חייל המציג תעודת חוגר או קצין בשירות סדיר. שימו לב! המיון הקדמי אינו מחליף את מרפאת היחידה, וטיפולים שאינם דחופים (למשל, המשך בירור וכו') לא יטופלו שם! רופאי "ביקורופא" יפנו את החייל אם מצבו יחייב זאת, לבתי חולים.
 
שימו לב !
 
לאחר פתיחת המיון הקדמי בחיפה ובבאר שבע, חייל שיפנה ישירות לחדר מיון בבית חולים שלא לצורך ישא בעלות הפניה לבית החולים.
 
יש לפנות ישירות לחדרי מיון בבתי חולים רק במצבי חירום מסכני חיים.
 
צוות המיון הקדמי עובד לפי נהלי הרפואה הצבאית ותחת פיקוח רופאי המרפ"א ובידיו כלים מתקדמים למתן טיפול משופר וזמין לאורך כל שעות הערב והלילה.
 
המיון הקדמי מהווה צעד נוסף במאמץ של חיל הרפואה לשיפור השירות הרפואי לחיילי צה"ל.
 
ורק שנהיה בריאים !

תגובות:
הגעתי אתמול עם בני לבקוררופא בחדרה צפוף בחיילים ואזרחים. בני הוא לוחם שהגיע ביום שישי בצהריים הביתה ובראשון ב-630 מתייצב להסעה חזרה. "בילינו שעתיים וחצי בבקור רופא. מכעיס ומקומם. אין הצדקה . אבקש תגובה . תודה
(יהודית 21/8/2016)
1.
טיפול שטחי ומזלזל בדלקת חריפה מלווה בדימום בדרכי השתן של ביתי החיילת. הרופא בביקור רופא בנתניה נתן אנטיביוטיקה שלא עזרה. בינתיים הדלקת נגררת שבועיים ובלית ברירה אני פונה אתה למיון ואם צריך לשלם נשלם.
(אמא של חיילת 21/5/2012)
2.
I bow down humbly in the presence of such grteeanss.
(Oliver 17/4/2012)
3.
יחס מזלזל, אי איבחון של דלקת חמורה,רק לאחר בדיקות בביה"ח ואישור ה דלקת, עדיין "הרופא" התכחש לממצאים...? את מי מציבים שם בביקוררופא בחיפה? האם בדקו שיש לו הכשרה מתאימה? העניין לא יעבור בשתיקה.
אמא של חיילת
(רותי 19/9/2011)
4.
אני אמא לחיילת המתגוררת באשקלון ומוקד ביקור רופא הקרוב הוא באשדוד אך הוא פועל עד 01:00 בלילה. מה קורה כאשר יש מקרה אשר דורש בדיקת רופא כאשר המוקד סגור והחייל בחופשה?
(גילה 14/8/2009)
5.
יש לי בעיית שיניים דחופה אני גרה באשקלון ובשל היותי בקורס העיניין דחוף עוד יותר האם ניתן לקבל טיפול רפואי מיידי לגביי רפואת שיניים , למי עליי לפנות?
(סברינה 4/7/2009)
6.
אני אמא לחיילת שגרה בדרום. הגעתי ל"ביקור רופא" בבאר שבע פעמיים במהלך השבוע בשל כוויות ברגלה.אני מזועזעת !! מדרך הטיפול מהתנהלות המרפאה מהתנאים הסנטריים ומהייחס המזלזל של הרופאים!
(אילנה 31/7/2008)
7.
מי מוציא טופס 103 או 231 כשצריך?מי מחליט על פנוי לביה"ח?
סוף לאמבולנס הצבאי ?
(ליאור 11/3/2008)
8.
אני מנסה לחייג לקצין רפואה פעילה 03-7379161 שעות ואין מענה נא לדאוג לשיפור השרות
(עוזי דוד 4/2/2008)
9.
על פי האתר של חיל הרפואה מוקד פניות חיל רפואה אמור להיות זמין גם ביום ששי עד השעה 12.00 . אני מנסה כל הבוקר ואין מענה. הענין דחוף ביותר. מה עושים?
(טלי 2/11/2007)
10.
כיום בבאר שבע אין מיון קדמי /מרפאה אזורית בשעות הבוקר.
חייל זקוק לטיפול רפואי בשעות הבוקר שאיננו טיפול דחוף מופנה למראת היחידה לא משנה איפה הוא משרת (הופנתי ליחדתי שהיא במרכז הארץ לטיפול).
(Q 12/7/2006)
11.
הבעייה בקצין העיר ת"א ידועה. שם אין עדיין ההסדר החדש.
(עמרי 29/4/2006)
12.
זה לא פועל.מרפאת קצין העיר לא מתפקדת לא ניתן להגיע עם רכב פינוי אזרחי נאלצתי עם החייל להגיע לבי"ח איכלוב לטיפול .גם לאזרח שבא לבדוק איך הבן החייל יכול לקבל טיפול אין אפשרות להגיע למרפאה .כדאי לתת את הדעת לפני האסון .
(טסלר 16/4/2006)
13.
תודה לכם על מידע חשוב זה.
(עמי 21/2/2006)
14.
לא הבנתי מה עושה מי שזקוק לרופא בין 08:00 ל 17:00 באמצע השבוע או בשישי בערב או בשבת בבוקר ? - למי בדיוק פונים ?
(רוני טל 19/2/2006)
15.
הוסף תגובה