הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
ממליאת הכנסת: על חוק המילואים החדש ומשכורת לחיילי סדיר ! (5/4/2008)
עו"ד סמי איליה

לראשונה בתולדות המדינה נחקק ביום 02.04.08 חוק שירות המילואים. החוק בא להסדיר את החובות והזכויות של חיילי המילואים. על הולדת החוק עמלו מספר חברי כנסת כמו ח"כ וילן ודני יתום אך בידם סייעו לא מעט אנשי פורום חיילי המילואים בראשות עלה מיקנובסקי (לחץ לפורום) אשר לחצה תקופה ארוכה לאגד את שירות המילואים וזכויות המשרתים באמצעות חוק.
 
יחודיות החוק בעיקר בשלושה היבטים : הראשון – קובע את מיכסת ימי המילואים המקסימלית בשיגרה. השני – קובע את חשיבות השירות, מעמד המשרתים וזכויותיהם. השלישי - יש בו תחולה רטרואקטיבית כיוון שהוא מעניק תגמול נוסף למשרתים ולאלו שהיו בשירות החל מיום 01.01.07.
 
יחודיות החוק גם בכך שהתקבל ללא כל הסתייגות וללא מתנגדים ברוב של 61 ח"כ.
 
אנו מביאים כאן את הדגשים וכן מפנים לנוסח הצעת החוק כפי שהובאה להצבעה. תוך מספר ימים נביא הפנייה לנוסח החוק הסופי.
 
לפני כשבועיים עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ אמיר פרץ לשלם לחיילי הסדיר משכורת מינימום של כ3800 ₪ בחודש. גם לכך נתייחס בהמשך.


חוק שירות המילואים, התשס"ח–2008
 
מטרת החוק :
 
"מטרתו של חוק זה להגדיר את מבנה מערך המילואים של צבא הגנה לישראל, כשירותו ומטרותיו, וכן את המתווה לקריאה לשירות מילואים ואת חובותיו של חייל המילואים וזכויותיו, והכל תוך ראיית מערך המילואים כחלק בלתי נפרד מצבא הגנה לישראל המהווה נדבך מרכזי שעליו נשען הצבא לצורכי ביטחון המדינה ותוך ראיית הנמנים עם מערך המילואים כתורמים תרומה ייחודית למדינת ישראל."
 
דגשים בחוק :
 
משך שירות המילואים (סעיף 7 לחוק):
 
7. (א) (1) מספר הימים המרבי שבהם ישרת חייל מילואים בשירות מילואים לא יעלה על מספר הימים כמפורט להלן, לפי העניין, במהלך תקופה של שלוש שנים רצופות:
א) לגבי חייל מילואים שאינו קצין וממלא תפקיד שאינו פיקודי – 54 ימים;
(ב) לגבי חייל מילואים שאינו קצין וממלא תפקיד פיקודי – 70 ימים;
(ג) לגבי חייל מילואים שהוא קצין — 84 ימים.
 
• חייל מילואים לא ייקרא לשירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית כאמור בסעיף 6(3) יותר מפעם אחת במהלך תקופה של שלוש שנים רצופות.
 
• חייל מילואים שלא שירת שירות סדיר או שטרם השלים אימון צבאי ראשוני, חייב בשירות מילואים מעבר לתקופה שהוא חייב בה לפי הוראות פרק זה, למשך תקופה שלא תעלה על ארבעה חודשים.
 
• ניתן להתנדב לשירות מילואים בצה"ל, מג"ב או משטרה. ואפילו במוסד ובשב"כ אם ראש הממשלה יאשר.
 
• מי שישרת במילואים זכאי לתגמולים על השירות, נקודות זיכוי ממס ותגמול נוסף בהתאם לתקופת השירות. לדוגמא : חודש שירות יזכה בסכום של כ-5000 ₪ . בנוסף לזה, ראש הממשלה יקים ועדת שרים מיוחדת למעקב ולבחינת דרכים נוספות להטבות ותגמול המשרתים במערך המילואים.
  • לראשונה מעוגן בחוק לצייד את יחידות המילואים בציוד מתאים (לקח מלחמת לבנון השניה) לפי משימותיהם.
 
  • פיקוח על הוצאת "צווי 8" ודיווח לועדת שרים על כך מדי שנה, התקציב שהוקצה ליחידות המילואים ופיקוח עליו ועוד.
 
• החוק החדש יוצר תיקון של חוקים נוספים המיטיב עם המשרתים. כך, הוגדל סכום פיצויי פיטורין שעל מעביד לשלם אם פיטר עובד בשל שירות מילואים. בעתיד צפויים תיקונים שיקשו על פיטורים של עובד בשל שירות מילואים.
 
שימו לב : חייל שעבר עבירה, נשפט ונכלא בשירות המילואים, או קיבל עבודות שירות בבית משפט אזרחי וכד', לא יחשבו ימי כליאתו כימי שירות במילואים.
 
אנו נביא בקרוב את נוסח החוק הסופי.
 
אנו מפנים לקישור להצעת החוק כפי שהובאה להצבעה ביום 02.04.08 . שימו לב שכל ההסתייגות לא נכללו בסופו של דבר בחוק הסופי. (לחץ כאן לקישור).
 
הצעת חוק לתשלום שכר מינימום למשרתים בשירות חובה
 
ח"כ אמיר פרץ הצליח להעביר בקריאה טרומית לפני קצת יותר משבועיים הצעת חוק לתגמל את חיילי החובה בצה"ל בשכר משמעותי בגובה שכר המינימום (קרוב ל4000 ₪) לחודש על פי תפקידם. כיום חייל לוחם מתוגמל בכ-700 ₪ וחיילים אחרים בין 300-700 ₪ לחודש.
 
ההצעה הינה הצעה ברוכה שיש בה להיטיב עם המתגייסים ויש בה בצורה עקיפה לעודד גיוס לצה"ל. ההצעה זכתה לביקורת של מי שטענו כי הדבר יהפוך את צה"ל ל"צבא של שכירים" והיו לא מעט שכמובן תמכו בצעד זה שיש בו לתגמל את מי שמשרתים שלוש שנים ולהגביר את המוטיבציה לשירות.
 
ההצעה כאמור עברה בקריאה טרומית בכנסת. ואולם לדעתנו ההצעה לא תבשיל לכדי חקיקה. ההצעה צריכה לעבור עוד "3 קריאות במליאה" וכן ועדת חוץ וביטחון והאוצר יתקשה לאפשר להצעה זו לעבור מטעמי תקציב.
 
כאמור, הערכתנו כי ההצעה לא תבשיל לחוק. יחד עם זאת וכפי שכבר התבטאנו בעבר, אופן התגמול של חיילי החובה בצה"ל מחייב שינוי ובכלל זה העלאת משכורתם החודשית אשר לא מספיקה לצרכים בסיסיים אפילו. המגמה שבהצעת החוק היא בהחלט בכיוון הנכון וחיובית ומקווים גם אנו כמו כלל החיילים כי שינוי יחול בתגמול המשרתים בשירות חובה שיהיה בו כמו בחוק המילואים, כדי לעודד מוטיבציה לשירות.

תגובות:
Your answer lifts the intelligence of the dbatee.
(Pipe  9/12/2012)
1.
Very true! Makes a cahnge to see someone spell it out like that. :)
(Twiggy  9/5/2011)
2.
אני מוכן ורוצה לתרום למדינה ולמה שהיא לא תחזיר?למה שמבחינה חברתית צריך לראות אנשים שהם גובניקים עם עבודה שעושים משכורת והם נהנים מחיי חברה.לפחות כשאתה יוצא פעם בשבועיים הביתה שתוכל להתפנק לצאת לפאב ולהנות כמו בן אדם.
(אלעד  29/6/2008)
3.
מקווה מאוד שהצעת החוק תתקבל כמה שיותר מהר על מנת שהחיילים שמתגייסים ביולי הקרוב(אני בניהם) יתחילו כבר לקבל את שכר המינימום.
אני רוצה לחסוך כסף בישביל להתחיל את חיי האזרחיים לפחות כמשפחה ממוצעת ללא חובות!

(קונסטנטין  27/6/2008)
4.
שכר מינימיום לחיילים - הכרחי כיוון שהמשכורת שמקבל חייל לא מספיקה אפילו לשתיה קרה וסנדוויץ .
דבר נוסף לא כל ההורים יכולים לתמוך בחיילים כספית יש המון חיילים שקשה להם כלכלית מאוד מקווה שהצעת החוק תתגשם ותגיע לחקיקה. .

(שרה לוי  15/5/2008)
5.
הבן מקבל סכום זעום ואנו הוריו צריכים לתמוך בו כל שירותו הצבאי. בדר"כ חיילים לא יכולים לעבוד כי בדר"כ אין להם מתי- שעות פעילות רבה ומרחק ישובים מהבסיסים.
מתן שכר יעודד צעירים לשרת ויעזור להורים שלא יצטרכו לתמוך כלכלית .

(אמא של חיל בסדיר  1/5/2008)
6.
הוסף תגובה