הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
הסכמה בממסד הרפואי בצה"ל: הרופאים - כשליש מן החיילים מתחזים לחולים; הקב"נים - כחמישית. (2/1/2005)
רוצה לכתוב מאמר פרי עטך? להביע דיעה בתחום זכויות החיילים? - פנה אלינו

ד"ר יוליאן יאנקו, פסיכיאטר במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב, אומר במאמר פרי עטו בעיתון "הארץ" מיום 29.11.04, כי בסקר שערך בעת שירותו הצבאי בקרב 90 רופאים וקציני בריאות הנפש בצה"ל, סבורים אלה כי כל חייל רביעי מכלל החיילים הפונים אליהם הינו מתחזה.
 
הרופאים העריכו כי 29% מכלל החיילים הם מתחזים לחולים והקבנ"ים סבורים ש20% מקרב החיילים הם מתחזים לחולים. מהסקר עולה כי יותר רופאים מאשר קבנ"ים, חושדים כי חייל המתלונן בפניהם על בעייה רפואית, הוא מתחזה. לדעת עורך הסקר, הדבר אף גורם לחוסר אמון מצד הרופאים, הבא לידי ביטוי באי מתן טיפול רפואי הולם.


מוסיף ד"ר יוליאן כי "...אף על פי שרופאים אמורים להיות מסוגלים לנטרל תחושות בטן שליליות אלו, יתכן שלחשדנות יהיה מחיר של החמצת אבחנות או עיכוב בקביעת האבחנה... וכבר פורסמו בעיתונות חשדות לעוול שנגרם לחיילים עקב חשד של הצבא שהחייל מתחזה (כולל מקרים שנגמרו בגילוי סרטן או מוות)..."
 
ד"ר יוליאן אף ממליץ על דרך לתקן עוול זה: "...מה אפשר לעשות בנושא בעייתי זה ? מומלץ להפסיק להתעלם מבעיית ההתחזות, לקיים סדנאות בעניין זה לאנשי רפואה ולהעמיק המחקר בנושא..."
 
מה נותר לנו להוסיף ? אנו סבורים שמאמרו של ד"ר יוליאן לא הפתיע ולא חידש דבר. זוהי מסקנה מסקר בקרב 90 אנשי רפואה. אין ספק כי מדגם זה מעורר שאלות רבות על חוסר היכולת של מערך הרפואה בצה"ל להתמודד עם הבעייה. ברור לנו שיש גם מי שמתחזה כחולה – אולם לחשוד בכל חייל רביעי כמתחזה, גם צה"ל חייב להבין כי יש בכך לסכן שלום חייליו.
 
הוא שאמרנו כאן לא פעם : רופא צבאי שיפעל על פי תחושות בטן או מניעים זרים אחרים ולא רפואיים בלבד כמתחייב מתפקידו והכשרתו המקצועית יהיה תחום עיסוקו אשר יהיה - חייב לדעת כי באם יתרשל, ימצא חייב ככל רופא אחר אשר התרשל בתפקידו.

תגובות:
Your honesty is like a becoan
(Melinda  10/12/2012)
1.
השקרים הלבנים ,אלה שמתכוונים כאשר הדרך הישרה חסומה, למעשה או לכאורה , בכל מקרה צריך לתת אמון בתלונה לבדוק לגופה , ו..לנפשה .
(כמיל ברוך  25/3/2006)
2.
אבל לא תמיד גימלים הם הבעייה...לעיתים קרובות הרופא ייתן מענה לבעייה באופן פרטני, ללא מתן גימלים אלא הפנייה לגורם ממוחה.
(לב  31/12/2005)
3.
לא עדיף שכמה חילים יזכו בגימלים חינם אבל הזקוקים לטיפול יזכו לו בצורה הראויה?
(SHAUL  27/8/2005)
4.
מענין שרופאים בצהל מרשים לעצמם להתנהג עם חיל חולה באופן מביש ולא אמין- באזרחי כשאדם פונה לרופא מקבל טיפול אמין ומסור מה שלא קיים במערכת הצבאית .
(אמא של חייל  4/4/2005)
5.
אז מסתבר שזה עלה לנו בחיי אדם ?!?!
חובשת בקבע

(תגובה לרעם 13.1.05  2/4/2005)
6.
בגלל חשש שמא החייל " עובד " על הרופא אחי נפטר ממחלה נוראית בשתי מילים - רשלנות רפואית
המצב האידיאלי לתת את הטיפול המיטבי לכל חייל גם אם הבעיה הרפואית שלו אינה פיזית וגופנית.בתור חובשת אנחנו רחוקים מלממש את האידיאל

(חובשת בקבע...  2/4/2005)
7.
למרות טענת הרופאים מנסין על בשרי וממה שחזו עייני בשלוש השנים כחייל מרבית הרופאים הצבאיים אינם בקיעים במקצועם מרביתם חשובים שכל חייל הפונה אליהם הוא מתחזה אפילו אם הוא פונה מספר פעמים באותה בעיה מנסיון אישי
(משוחרר  27/3/2005)
8.
אינני בטוח ,אבל ככל הזכור לי כל רופא/ה נשבע לטפל בכל אדם ללא קשר לדבר. הרי שזה מעין חוזה בעל פה במקרה והרופא איננו עומד בחוזה הרי החוזה בטל =איסור לעסוק ברופאה
(Jbk13  13/3/2005)
9.
ובתגובה לשאלה שמעלה ד"ר יוליאן במאמרו "איך לטפל בתופעה?..." אולי צוות הרפואה יתיחסו לכל אדם שבא אליהם לטיפול בתור בני אדם שזקוקים לטיפול.
(חייל 20  13/1/2005)
10.
בגלל כמה חיילים שמגיעים לחר"פ כדי להוציא "גימלים" כל השאר חייבים לסבול יחס מזלזל ועלבונות.
(חייל 20  13/1/2005)
11.
בגלל שיש לנו רופאים שכאלה נאמנים למערכת ולא לשבועת הרפואה, יש חיילים שסובלים ואף פעם לא מקבלים טיפול נאות, ושמתאים למצבם הרפואי.
(חייל 20  13/1/2005)
12.
בגלל שהרופאים חושבים שהחיילים מתחזים קורים דברים נוראים, כמו לדוגמא סיפור החיילת מבסיס ענתות. בסוף זה עוד יעלה לנו בחיי אדם!!!
(רעם  13/1/2005)
13.
הוסף תגובה