הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
לאור הגשת אישום בגין מותם של גיא גמליאלי ואהוד שניאור ז"ל ! (14/2/2004)
סמי איליה, עו"ד

כתב אישום הוגש בגין גרימת מוות ברשלנות כנגד קצין בדרגת סגן בפרשת מותו של טור' גיא גמליאלי ז"ל אשר טבע בנהר הירדן ביום 20.4.03 (ראה פרטים). כתב אישום אחר הוגש כנגד שני מ"כ - האחד בגין גרימת מוות ברשלנות – והאחר בגין התעללות בפרשת מותו של טור' אהוד שניאור ז"ל בחודש אוגוסט 2002 .(ראה פרטים). נאמר ככבר עתה : הנאשמים כל עוד לא הורשעו, עומדת להם חזקת החפות. פרט להיבט המשפטי, יש בכך גם לחזק האמון במערכת מצד הורי החיילים.
 
הקמת "הקשב!" תכליתה כל כולה למנוע כותרות כגון אלו . מי שימצא אשם, לא זו בלבד שיאלץ להתמודד עם תוצאות מעשיו/מחדליו אשר הביאו לקיפוח חיים של חייליו. הוא גם חייב להפנים את ההיבט המוסרי של פגיעה בשני ערכים חשובים - בשמירת חייהם של פקודיו אשר הופקדו בידיו כנאמן מחד ובהשלכות המעשים על אמון ותדמית הצבא, שהוא ערך ונכס לאומי בעל חשיבות עליונה מאידך. ליבנו עם המשפחות השכולות.


כתבי האישום - חשיבותם בהיבט שמירה על תדמית צה"ל :
 
גם אנו  ב"הקשב" סברנו כי שני האירועים יש לחוקרם באמצעות מצ"ח כבר בתחילה , כאשר על פי הנסיבות ומהפרטים הראשוניים עלה חשד לכאורי כי מותם של שני החיילים נגרם בעבירה. בשל כך, פנינו לפצ"ר לבקשו כי יורה על חקירת מצ"ח בנוסף למינוי ועדות הבדיקה, שכן - היה וימצאו ראיות שיש בהן סיכוי להרשעה של פלוני, לא יהיה מנוס מלהגיש כתבי אישום ולא להסתפק ב"צעדים פיקודיים" כנגד האחראים למותם של החיילים.
 
אני סבור שראויה הפרקליטות הצבאית למלוא האמון והגיבוי על החלטתה זו, אף כי חשוב להדגיש כי בית הדין טרם הכריע באישומים. שני אירועים אלה השפיעו קשות לא רק על המשפחות שאיבדו את יקיריהן וחרב עולמן, אלא כמעט על כל הורה שבנו או ביתו משרתים בצה"ל כפי שהדברים באו לידי ביטוי בתקשורת. ההגינות מחייבת לומר כי גם בצה"ל ראו בחומרה מותם של שני החיילים בנסיבות שניתן היה למנען. אף אני סברתי שאירועים אלה ככל שימצאו ראיות מספיקות, אסור כי המסקנות העולות מראיות אלו נגד פלוני יובילו ל"צעדים פיקודיים". ההרתעה והמסר באשר לנורמות ההתנהגות של חיילים ומפקדים חייב להיות חד וברור. ראיתי לנכון שלא להביא כאן את פרטי האישומים או לעסוק בפן העובדתי, שכן מתנהל הליך שיפוטי בעניין.
 
כבר אמרתי במאמר קודם כאן (ראה להלן) כי חשוב שתוצאות אירועים שכאלה אשר יש בעובדות הלכאוריות להצביע על רשלנות, ראוי שלא תיחקרנה באמצעות "תחקיר" מפקדים. חשוב להורות למצ"ח להגיע לזירה ולהתחיל בחקירה. וזאת לא משום הטלת דופי חלילה באופן בדיקת המפקדים, אלא מנימוקים אחרים שיש לתת את הדעת גם לאורם:
 
  1. למצ"ח הכישורים לחקור ולאסוף ראיות. להגעת חוקריה לזירה מיידית חשיבות מכרעת באשר לשימור הממצאים וכך לאפשר להגיע לממצאים אשר מפקדים שאין תחום החקירות הכשרתם, עלולים בתום לב להחמיץ פרטים או שלא לשים לב אליהם. טעות בבדיקת הזירה יכולה להוביל למסקנה שאינה מדוייקת והשלבים הראשוניים בבדיקה הם הקובעים את האפשרות למענה מה בדיוק אירע. חשיבות רבה אף לשימוש באמצעים טכנולוגיים שיש בהם לסייע לחקר האירוע ואין בידי מפקדים לרוב, את הידע המספיק בתחום.
 
     2.    היכולת להגיע לחקר האמת אינה בעלת חשיבות מכרעת רק בהיבט המשפטי. חשיבותה
            היא באפשרות לתת מענה מדוייק ככל שניתן למשפחה השכולה. חשוב להפנים את הלקח
            מפרשת דניאל הילר ז"ל, באשר למתן ההודעה ע"י אכ"א למשפחה, אשר לא היה לה בסיס
            עובדתי בממצאי תיק החקירה שהיה בידי הפרקליטות הצבאית.
 
צה"ל חייב למנוע מצב בו שאלות משפחתו של גיא גמליאלי ז"ל מדוע לא הוגש כתב אישום כנגד קצין נוסף שהיה נוכח באירוע או שאלות משפחתו של אהוד שניאור ז"ל התוהים מדוע אין אחריות למפקדי הנאשמים - תישארנה ללא מענה. אף אם בצדק לא נמצאה אחריות פלילית כנגד אלה. חשוב להסביר למשפחות את השיקולים, גם כשהחלטת הרשות כדין היא ודווקא בשל כך.
 
בבג"צ 2702/97 - פלונים נ' שר הביטחון, פ"ד נג(4) 97, בע' 106 נקבע מתי יבוטל כתב אישום שכבר הוגש. אולם שיקולים אלה נכונים הם גם באשר לשאלה אימתי יוגש אישום נגד פלוני . וכך נאמר שם בין היתר :
 
"...בהחליטו אם לבטל כתב-אישום שוקל הפרקליט הצבאי את חומר הראיות ואת המשפט
המהותי, תוך שהוא בוחן את סיכויי הזיכוי או ההרשעה. ... כן שוקל הפרקליט הצבאי
הראשי את ההשפעה שתהיה להמשך ההליך הפלילי או להפסקתו בדרך של ביטול כתב-
האישום על השלטת המשפט בצבא ... הוא מתחשב בהיבטים מבצעיים, מינהלתיים,
משמעתיים ומורליים. הוא מתחשב בהשפעה שתהיה להמשך האישום או לביטולו על
נורמות ההתנהגות הראויות של חיילים ומפקדים..."
 
שיקולים אלה, אכן בתחום סמכות הפצ"ר. אך ראוי יהיה להסבירם לכל הדיוט שאינו משפטן ובמיוחד למשפחות השכולות ולהסיר כל ספק.
 
אולם, לא בעניין הסמכות עסקינן כאן, אלא בחשיבות מתן ההסבר ושקיפות השיקול שבמסגרתה הוחלט מדוע הוחלט כנגד מי להגיש כתבי אישום אלה . אין בידי ההורים את מסכת הראיות ואף לא את תיקי החקירה או ממצאי הבודק. לפיכך, חשוב כי הסבר ינתן מפי הסמכות אשר החליטה כיצד לנהוג בחומר הראיות. הפתיחות והשקיפות מונעת ספקות. קרי, מידה שווה כי צדק לא רק יעשה אלא אף יראה.
 
המסר - בהיבט נורמות ההתנהגות ובראי המסקנות משני אירועים טרגיים אלה :
 
אצטט תמצית מדברי הרמטכ"ל לפני ימים אחדים בטכס סיום ביום 29.1.04 לפני קצינים בדרגות רס"ן וסא"ל אשר סיימו קורס "אפק" לפיקוד ומנהיגות :
 
"...אתם שבים מכאן לתפקידים שבלב העשייה. בתפקידיכם הינכם מחויבים לאחריות, למקצועיות, לאמינות ולמסירות, ומעל לכל - לרגישות. אל לכם לשכוח, כי להחלטותיכם יש השפעה מכרעת על הפרט שתחת פיקודכם ועל הכלל - על הצלחת המאבק הצבאי ועל תדמיתו ואופיו של צה"ל. האדם הוא סוד כוחנו. הביטו בחייל או בחיילת אשר תחת פיקודכם, כפי שהייתם רוצים שיביטו בכם; נהגו בו כפי שהייתם רוצים שינהגו בבנכם או בבתכם. אנחנו מפקידים בידכם את המשאב היקר לנו מכל - האנשים. דעו לשמור עליהם, לטפח אותם, להיות רגישים למצוקותיהם ולפתח מתוכם את דורות המפקדים הבאים. דעו להיות מנהיגי העתיד.
 
זכרו גם כי אתם דמותו של צה"ל. מעשיכם ודבריכם יקבעו את גורלו, ואת האופן בו ייתפס על ידי החברה בישראל. חישבו, שאלו שאלות, הטילו ספק. יש לכם חופש מחשבה והבעת דעה..."
 
חשוב כי מסר זה שבדברי הרמטכ"ל יופנם. אף כי ברור לחלוטין כי אין אדם , חייל או מפקד בצה"ל שאינו חושש ממקרה בו יפגע חייל שתחת פיקודו אם בפעילות מבצעית אם בקרב או לחימה. אולם הכבדה מכל ההרגשה האישית של כל בעל תפקיד אשר עלול במסגרת תפקידו להתמודד עם הידיעה על מותו של חייל מפקודיו באירוע אותו ניתן היה למנוע במצב של שגרה.
 
אני סבור שאף בשני האירועים הטראגיים המובאים כאן, הנחת היסוד היא כי מפקדים ודאי לא רצו בתוצאה. אלא שבלהט הרצון לחשל את החיילים , כהו חושיהם לראות את הנולד. כך, חרב עולמן של שתי משפחות מחד וכך מצאו עצמם צעירים ומפקדים מתמודדים עם הגרועה שבתחושות מפקד - לאבד אחד מפקודיו ולא בקרב או בלחימה. כדי להמנע מכך, ולא רק מטעמים אלה - קיימת לה החובה לציית לכל פקודה והוראה תוך תשומת לב ראוייה לאלו העוסקות בתחום חיי אדם. ציות להוראות ולפקודות והפעלת מתחם שיקול הדעת והשכל הישר יכול וחייב למנוע תוצאות כאלו בעתיד.
 
ככל שהטיפול בחריגים יהיה מהיר ובלתי מתפשר בעיקר כשמדובר בשמירת שלום החיילים, כך תגבר ההקפדה על כל פרט שבפקודות וההוראות ותוגשם באופן זה גם חובת הזהירות.כך, תשמר עצמאותם של המפקדים. אין לנו נכס יקר יותר מצה"ל , מפקדיו וחייליו.
לסיום, חשוב בעיני להדגיש בפני כל. אסור בתכלית האיסור כי תדמיתו של צה"ל או האמון שבחייליו או מפקדיו חלילה יפגעו בשל עשבים שוטים או מעשי חריגים. זאת, אף בידיעה כי כל שיעשה כיום כדי לתקן ולמנוע אירועים דומים  בעתיד, אין בהם לצערי כדי להחזיר את גיא ואהוד ז"ל לחיק משפחותיהם. יהי זכרם ברוך.

תגובות:
What a plarsuee to meet someone who thinks so clearly
(Andi  13/11/2015)
1.
Of the panoply of wetbsie I've pored over this has the most veracity.
(Janelle  20/12/2011)
2.
הוסף תגובה