הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
על שוויון והזכות להיות לוחם: אליס מילר 1994 ...טור' מאיר פיטוסי 2004! (17/3/2004)

עשר שנים חלפו מאז החלטת בג"צ בענינה של החיילת אליס מילר (ראה תקציר). דומה שהמסר בדבר שיוויון הזדמנויות לא הופנם. שנת 2004: טור' מאיר פיטוסי הינו חייל טירון 3 חודשים בצה"ל. הוא בעל נתונים לשרת כחייל קרבי, אולם צה"ל סבור שכיוון שלמד מקצוע מכונאות יעודו בצה"ל להיות... מסגר. פיטוסי ריצה 56 (חמישים ושש!!) יום בכלא רק משום התעקשותו להיות קרבי ובשל סירובו להתחיל קורס מסגרות. גם צה"ל מאשר כי נתוניו מתאימים לקרבי, אך בצה"ל מעדיפים שיבוצו במקצוע שלמד. כך, חייל שרוצה להיות לוחם מוצא עצמו שותף לתא עם סרבנים. לא יאומן כי יסופר...
 
החייל סיפר סיפורו אתמול(16.3.04) בקול ישראל ולטענתו לאחר שביקש לשרת כקרבי במשמר הגבול, צה"ל סבר אחרת ושלח אותו לקורס שבסיומו ישרת ...כמסגר. הוא ממשיך לסרב להתחיל בקורס שסופו להשתבץ כמסגר ומוכן לכל שיבוץ קרבי. אך צפוי היום שוב להישלח לריצוי תקופה נוספת בכלא. סיפור על חייל בצה"ל של שנת 2004 שריצה מאסר של כמעט חודשיים בכלא (נכון לעכשיו) כשכל חטאו רצונו להיות לוחם ולתרום למדינה. אנו סבורים שצה"ל פגע בזכות השוויון והחלטה לכלוא אותו מאחורי סורג ובריח בנסיבות אלה היא בלתי סבירה, עוול ופגיעה בצדק. אנו פנינו לדובר צה"ל ופנינו גם לפצ"ר.


אנו תמהים כיצד צה"ל מצליח ללא סוף לסבך עצמו באירועים שיש בהם לפגוע בתדמית הצבא. המדיניות לפיה יש לנהוג "פרינציפ" - קרי להראות בידי מי הכוח ומי החזק - מחליש את צה"ל ממקרה למקרה. צה"ל חייב להבין ובזמן שכל החלטה שאין בה הגיון מה עוד שהיא מנוגדת לרוח פסיקה עקרונית של בית המשפט העליון מביאה לנזק בל ישוער לצה"ל. צה"ל יורה לעצמו ברגל בפעם המי יודע כמה ופוגע דווקא בבעלי המוטיבציה - בלוחמיו - בעמוד התווך . נשגב מבינתנו איך מתקבלות חלק מן ההחלטות במערכת ומדוע מגבים טעות ומראית של פגיעה בכללי הצדק . אין לנו שמץ של מושג כיצד החלטות מוטעות של יחידים זוכות לגיבוי באופן שנפגעת תדמית הצבא פעם אחר פעם.
 
מספר החלטות שגויות בולטות, בתקופה של פחות מחמישה חודשים אחרונים - רק לשם המחשה : פרשת 5 סרבני הגיוס: מחד - ראש אכ"א בצה"ל טען לפני כחודשיים בראיון בטלוויזיה כי היום יש מתנדבים ליחידות לוחמות די ויותר ואין חוסר בחיילים בצה"ל ומציין כי המוטיבציה של המתגייסים בעלייה. מאידך - צה"ל נלחם בחמישה חיילים סרבנים עד כי האירוע פורץ גבולות הצבא ומשודר בכל העולם. כך, ניתנת במה לסרבנים ע"י צה"ל (מתוך שיקול דעת מוטעה) להופיע בכל רשתות הטלוויזיה ברחבי תבל ולהביע את משנתם. צה"ל אינו מסוגל להתמודד איתם גם לאחר שנגזר דינם אפילו בין כתלי הכלא הצבאי ונאלץ להעבירם לכלא אזרחי. השאלה המתבקשת: - אם יש די חיילים מדוע לא שוחררו אלה מבלי להזקק ל"הצגה" התקשורתית ובטרם הספיקו לגרום לנזק אדיר לציבור בארץ  ולישראל בחו"ל - לא משום היותם סרבנים -  אלא בהפצת משנתם שפגעה קשות בתדמיתו של צה"ל ובמדינה גם יחד.
 
פרשת סי אורן - החייל נשפט כשהוא ומפקדו אינם בשירות מילואים ב"בוטקה" של הפקולטה לחקלאות ברחובות ונשלח לכלא. בצה"ל לא רואים שום "פגם מהותי" עד שאין לחייל מנוס מפנייה לבית המשפט ובג"צ רק לפני 7 ימים מבטל ההליך המשפטי הבזוי כליל ושופטי בג"צ לועגים להחלטה זו בכך שמעירים כי "תקופת הפלמ"ח חלפה".
 
פרשת טור' פיטוסי הנ"ל : חייל בעל נתונים לשירות קרבי מבקש לשבצו לשירות במג"ב. בצה"ל יש תקנים ודרושים מתגייסים למג"ב. אלא מה? צה"ל חייב להראות מי המחליט אחרון ומונעים מטור' פיטוסי שירות קרבי. למה? ככה...בה בעת שעשרות חיילים מצויים בבתי הכלא הצבאיים כי סירבו לשרת שירות קרבי – פיטוסי נכלא ל...56 (חמישים ושש) יום בכלא בשל רצונו לשרת. הוא הבטיח כי לא ישבר ולא יעזור לצה"ל כלום. אנחנו מאמינים לדבריו, המאזינים האמינו ורק בצה"ל מחכים לנס שמישהו יחולל כדי "להוריד אותם מהעץ" ומשתמשים בכוח השררה כדי להוכיח מי ה"אדון". מערכת שלמה יורדת לרמת משחקי כוח עם טוראי וזאת ...לא כדי להעניש עבריין - אלא - כדי למנוע ממנו שירות קרבי. פשוט לא יאמן...
 
הסיפור הקפקאי מובא בחדשות השעה 18:00 בקול ישראל (16.3.04) בכל הרשתות בשידורי הרדיו של "קול ישראל". ומייד לאחר מכן מועלה החייל לשידור ע"י כרמלה מנשה בתכנית ברשת ב' ומודיע כי צה"ל לא ישבור אותו והוא מצליח לשכנע את יושבי האולפן (בינהם גם ראש מדור פסיכולוגיה לשעבר בצה"ל) ומאזינים לא מעטים להגיב כי ההחלטה של צה"ל לא הגיונית ואף להטיל ספק באמינות תגובת דובר צה"ל המגונן על החלטה שלדעתנו היא קפקאית ובלתי הגיונית שיש בה גם לפגוע בזכותו לשוויון ככל חייל להתנדב לשירות קרבי וגם שלילת חירותו האישית וכליאתו בכלא על ...רצונו להיות לוחם ולתרום למדינה..."אני רוצה לסכן את חיי בהגנה על המדינה שלי וזו זכותי..." אומר החייל "ומוכן ללכת לכל יחידה קרבית".
 
ועל אף זאת, לא נמצא בצה"ל אף אחד עד לרגע זה כדי להפסיק את הבושה ולהציל את כבודו של צה"ל.
 
נותרה ללא מענה רק השאלה : מי בכלל מסבך את צה"ל פעם אחר פעם בפרשיות שכל בר דעת בעל חוכמה מינימלית היה רואה הנולד ומביט צעד אחד קדימה ולא היה מאפשר מצב של פגיעה פעם אחר פעם באמינות ותדמית הצבא.
 
אנו פנינו לדובר צה"ל ולסגן הפצ"ר בבקשה לעכב העמדתו לדין היום מחדש ולשקול שוב שיבוצו לקרבי. לא יעלה על הדעת כי חייל ישב חודשים בבית הסוהר רק משום שמעוניין לסכן חייו למען המדינה.
 
תמצית תגובת חטיבת דובר צה"ל שהועברה לידינו :
 
"הנ"ל התגייס בתאריך 8.12.03 כמיועד למערך הלחימה וכמקצועי בתחום המכונאות....אולם הנ"ל ביקש להשתבץ במג"ב בלבד...במידה ומעוניין להשתבץ למג"ב יוכל לעשות זאת רק במרץ 04 ...לאור העובדה כי רואיין ע"י שני קציני מיון שונים אשר התרשמו כי הנ"ל אינו מתאים לשיבוץ במערך הלחימה, לרבות עובדת היותו מקצועי בתחום המכונאות, נמצא כי ....המיצוי המיטבי של החייל יעשה במקצועו..."
 
אנו שואלים אם כך - למה נשלח לקורס מסגרות?....
 
דובר צה"ל מסיים התגובה:"...במידה ומעוניין להשתבץ למערך הלחימה, באפשרותו תמיד להגיש בקשה מסודרת על גבי טופס 55 (בקשה לשינוי שיבוץ) להתנדבות למערך הלחימה אשר תיבחן בהתאם, אולם טרם עשה זאת."
 
ואנו מעירים : אם יגיש בקשה לפי טופס 55 לאחר שהסכים להתחיל בקורס מסגרות - אז יש להניח כי צה"ל יאמר כי עלות הקורס שולמה וראוי שישרת במקצוע. מאידך, אם יגיש בקשה על גבי טופס 55, עד שתתקבל התשובה - מה יהיה עם החייל? וצה"ל עלול לטעון כי לאור סירובו להתחיל בקורס מסגרות, לא יועבר לשירות קרבי...מעגל קסמים שכזה.
לא יותר פשוט להעבירו כבר עתה ליחידה קרבית ולסיים פרשה מביכה זו לאלתר? (שאלה רטורית)
 
שואלים אנו שאלה פשוטה : מה כבר יקרה אם יוותר צה"ל על הבירוקרטיה ויורה לשבצו באחת היחידות הלוחמות? נראה על פניו כי מישהו סבור שראוי וקל יותר להושיבו מאחורי סורג ובריח מאשר לאפשר לו להלחם להגנת המדינה. ואם כבר,אז החודש יש אפילו גיוס למג"ב. אולי בכל זאת ישקלו בצה"ל מחדש את שיבוצו שלא ...בבית הסוהר?...מה יקרה אם יעשה שיקול עניני מחדש שיהיה בו משום רווח לצה"ל שיביא את הצבא למלא שורות לוחמיו והיחידות הקרביות מאשר להגדיל את אוכלוסיית בית האסורים - כשברור שבמקרה זה, אין מקומו של פיטוסי בין כתלי הכלא..?
 
עדכון: (15:00)החייל נדון היום ל21 ימי מחבוש על תנאי ויום ראשון הקרוב אמור לעבור ראיון נוסף בבקו"ם.

תגובות:
אני מוכן להיות שהיד של מדינת ישראל הפסדתם חייל שאוהב את המדינה מוכן למות בשביל הארץ שלו
(מאיר פיטוסי 7/5/2011)
1.
אני מוכן להיות שהיד של מדינת ישראל הפסדתם חייל שאוהב את המדינה מוכן למות בשביל הארץ שלו
(מאיר פיטוסי 7/5/2011)
2.
אני אוהב את המדינה בכל מאודי ואני סולח אבל אם יקראו לי לעמוד על המישמר של מדינתנו אעשה את זה באהבה אין לנו ארץ אחרת
(מאיר פיטוסי 13/9/2010)
3.
היום אני הטירון מאיר פיטוסי מוכר פלאפל ברמת השרון בטרומפלדור 5 פלאפל הגוקר אני מוכן לימסור חיי על הגנת ישראל שלנו מאיר פיטוסי
(מאיר פיטוסי 13/9/2010)
4.
אני טוראי אמיר גיאר רוצהה לשרת אך ורק כקרבי אני חושש שהטופס שלי לא יתקבל בגלל ציום כעס שהוא מתבטל לאחר 3 חודשים הבקשה היחידה שלי הייתה לשרת כלוחם מג"ב הבנתי שלא ואני רוצה לשרת בתור לוחם אם הטופס לא יתקבל מה עליי לעשות?
(אמיר גיאר 25/9/2006)
5.
אני בן דודו של טור' פיטוסי ,אני מלווה אותו במאבקו לשרת בקרבי , לצערי, לאחר שנה שמאיר ישב בכלא בעון זה שרצה קרבי ,הוא נשבר ויצא מהצבא על נפשי .
(נריה פיטוסי 16/12/2004)
6.
זה מוזר לכם ומה לגבי דורות של שוחרים שעוברים שטיפת מוח שאסור להם ואף אחד לא ירשה להם לעבור לקרבי ?
(Mashrom_head 4/7/2004)
7.
לא פס הטמטום ...יש לנו מליוני חיילים הרוצים לשרת בקרבי ! לכן חייל נוסף שיהיה קרבי, רק מטריד את המערכת העמוסה לעייפה מאנשים שרוצים להיות קרביים.
(אמיר (איש קבע לשעבר) 25/6/2004)
8.
הוסף תגובה