הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
3 ימים בטירונות, הרגיש ברע, נשכב באוהל ונשפט ל...28 ימי מחבוש !!! (21/12/2003)

ל"הקשב!" הגיעה פנייתו של חייל מגוייס חדש אשר סיפר כי חברו לשירות בהיותו אך ביום השלישי בלבד לטירונות, נשפט ל28 יום מחבוש לאחר שבהיותם בשטח אש הרגיש אותו חייל ברע, לא אופשר לו לראות חובש ואז הלך לשכב באוהל.
משנתבקש לחזור לפעילות והסביר כי אינו חש בטוב ולא יכול לחזור לשטח האש, החליטו מפקדיו במקום להובילו למרפאה, להצעידו ב"שמאל ימין" ולהעמידו לדין על סרוב פקודה.
שוב, נאלצנו להתערב ולפנות לפרקליטות הצבאית ולקצין רפואה ראשי.


פרטי המקרה :
כאמור החייל החל טירונות 3 ימים בלבד לפני שנדון למחבוש של 28 יום. הוא היה יחד עם מחלקתו באימון בשטח אש סמוך לבסיסו בצפון, כאשר הרגיש ברע. פנה למ"כ שהיו בשטח אך ענו לו כי החופ"ל אינו זמין במקום .
 
משהרגיש לא טוב, הלך לאוהל שבבסיס ונשכב על המיטה. אז, הגיע הרס"ר וביקשו לחזור לפעילות. החייל טען שאינו חש בטוב ואינו יכול להמשיך בפעילות ומשכך, הובא מייד לדין על סירוב פקודה ונדון ל28 יום מחבוש.
 
הערותנו :
 
אם אכן אלו פני הדברים, אזי יש בהתנהגות המפקדים התנהגות שאינה הולמת קצינים, אף אם בסמכות קצין השיפוט לדון החייל למחבוש. זאת נאמר משני טעמים :
 
האחד : - טיפול רפואי אין למנוע מהחייל, אפילו נדרש טיפול כזה תוך פעילות ואיש מהם לא עשה כנדרש ממנו (על פי המידע) לאפשר לחייל טיפול כאשר פנה וביקש זאת.
 
השני : - חייל המצוי בשירות רק מספר ימים, גם אם עבר עבירה, יש עונשים ההולמים מקרה של עבירה ראשונה והתחשבות בכך שמדובר בחייל חדש ואף מעבר לכך, עדיין ראוי שמפקדים יבינו כי אפילו טירון יכול להרגיש ברע.
 
אבל, נראה כי מפקדים לא מקפידים בחירויות הפרט. העונשים המשמעתיים כמו אתראה, נזיפה, נזיפה חמורה או ריתוק ואפילו מחבוש על תנאי "לא מוכרים" להם.
 
ומעבר לכך, יש לדעתנו בעונש לא סביר ולא מידתי שכזה בנסיבות העניין גם פגיעה בתפקוד הצבא. כן, המפקדים ששולחים חייל בתחילת הטירונות ל28 ימי מחבוש בנסיבות שכאלה, פוגעים בהכשרת החייל אשר מפסיד ההכשרה, כספי מדינה מבוזבזים שלא לצורך ונפגע תיפקודו של הצבא, כיוון שלא ניתן יהיה להציבו במקום שיועד החייל משלא סיים טירונות.
 
אנו מקווים שנוכל להשפיע על התיקון המתוכנן בחוק השיפוט הצבאי - כך שלא יותר למפקדים לשלול חירויות של חיילים בשליחתם לכלא לפי מצב רוחו של אותו מפקד.
 
כך, עבירת משמעת תטופל כראוי לעבירת משמעת ולא כפי שנהוג כיום כאילו מדובר בעבריינים. סופו של דבר, המפקדים מופקדים על הכשרת החיילים ולפיכך ראוי שלא תינתן בידם סמכות כה מחמירה הנתונה לשופטים . הרי צה"ל הוא לא מוסד לעבריינים וכלא אינו עונש הראוי לעבירת משמעת.
 
עדכון: הוגשה בקשת מחילה לאלוף הפיקד והחייל שוחרר ממחבוש בתום 7 ימים.(24.12.03)

תגובות:
דרושים לעבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
בתחום ההקלדה, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע בין 3,200 ש"ח לבין 12,380 ש"ח בחודש!
אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

(ליאור 7/11/2023)
1.
בצהל כל חייל חולה הוא מתחזה! בפרט חייל בטירונות! לא השתנו בצבא,מה שהיה הוא מה שיהיה.
(אמיר (איש קבע לשעבר) 25/6/2004)
2.
בושה וחרפה אים זה הצבא שלנו!!!!!!!!!!!!!!!!!1
(צביקה 17/1/2004)
3.
צבא של כוסיות נהייה לנו!!!!
(קובי 2/1/2004)
4.
צה"ל, עם כל החוקים שלו בזמן האחרון, מייצר חיילים מפונקים ולא ממושמעים!!!!
(תומר 2/1/2004)
5.
משפט על סירוב פקודה? בצדק!!! העונש שקיבל במשפט? זאת כבר באמת בעיה רצינית!!
(משה 2/1/2004)
6.
מה שקורה במערכת הצבאית פשוט קטסטרופה
מעל כל ביקורת. לאף אחד אין דין ואין דיין.... והכי גרוע
אין מישהו שיעשה סדר בבאלגן
בושה...

(s.o 29/12/2003)
7.
המערכת הצבאית מערכת נכשלת של אוכלי חינם, עלובי נפש, בה כל לוזר חסר עתיד להיות מפקד בה. כל הכבוד לצה"ל - אני בז למערכת ולכל מה שקשור אליה
(עמית 28/12/2003)
8.
הבבעיה היא שהקצינים לא פוחדים משום דבר.להם אין לא דין ולא דיין-הם פטורים משמירה על החוק
(ג'קיברא 26/12/2003)
9.
צריך לנפות קצינים כאלה מהצבא מזה הדבר הזה ובאשר למפקדים צריך לעמידם לדין משמעתיs
21/12/2003)
10.
ביזיון פשוט ביזיון
21/12/2003)
11.
הוסף תגובה