הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
בעיקבות דוח נקח"ל החמור : על סיכון חיים ופגיעה בזכויות – להעניש מפקדים ! (8/5/2006)

היום (8.5.06) הוגש הדוח השנתי לשנת 2005 של נציב קבילות החיילים . מדברי הנציב במסיבת העיתונאים, מעיון בדוח המלא וכן מהפירסום לציבור, עולה תמונה קשה העולה כדי ראיות של ממש והמצביעה על תופעה של פגיעה בזכויות חיילים מצד חלק מהמפקדים.
 
זלזול בכבוד האדם שיש בו משום סכנה לשלום החיילים, התעללות נפשית ופיזית של חלק מבין מפקדי צה"ל, אדישות למצוקות חיילים ושימוש נרחב בכוח השררה ללא צורך. אנו מפנים לסוגיות הבולטות שפורסמו (לחץ כאן) (וכאן) (וכאן) (וכאן). הנציב קובע: חיילי דובדבן סירבו פקודה באין מוצא. (לחצו מטה על "פרטים נוספים וציטוט מדו"ח נקח"ל")
 
הרמטכ"ל – אשר מהיכרות אישית עמו – קשוב ואיכפתי לבעיות הפרט, מינה בעקבות הדוח ועדה לבדיקת הממצאים והסקת מסקנות שתפקידה להגיש מסקנות תוך חודש ימים כיצד יש לטפל בתופעה. אך אין לטעות : שני הנכסים היקרים ביותר לצה"ל בסכנה של ממש – המשאב האנושי חיילי צה"ל - ותדמית הצבא. הכותרת של היום היא ככתובת על הקיר לעלול לקרות מחר. כאן לא די בהסברה. יש לנקוט בצעדים. האינטרס הציבורי דורש ומחייב זאת.
 
מפקדים שנהגו שררה וזלזול ביחסם לחיילים, שסיכנו חיים, שהתעללו נפשית וגופנית בחיילים, שנהגו בניגוד לפקודות והוראות הצבא, משנים שיבוץ או מטופלים "משמעתית" . הערת מפקד, נזיפה, אזהרה – לרוב, שום עונש של ממש - במקרים חמורים מאלה בגינם אותם מפקדים (שפעלו בניגוד לפקודות) ובהינף קולמוס, שולחים את פקודיהם לכלא. אף מפקדים ששיקרו לא הועמדו בכל המקרים לדין או הודחו מהצבא. אין שימוש בזרוע אכיפת החוק כנגד מפקדים. הגיעה השעה להעניש מפקדים אפילו בעונשי מחבוש. אם לא תהיה הרתעה, העשבים השוטים ימשיכו להרים ראש ויפגעו באדם שבחייל ובחוסן הצבא.
 
יש המפנימים מסר שגוי של חסינות לבעלי הדרגות. דוח נקח"ל אף מרמז בין הקשר האפשרי להתנהגות מפקדים ותופעת ההתאבדויות בצה"ל . לא מעט הטוענים – ואנו בינהם – כי יחסי מפקד פקוד הינם אחת הסיבות לתופעה.
 
מסקנה מתבקשת חשובה ונוספת שיש להניח כי חובה שתעמוד למול עיני צה"ל בדיון שיערך במטכ"ל בעקבות הדוח הוא הגדרה מחדש של המונח "המפקד הוא חזות הכל", שכן אין מנוס מהחשש כי יש מבין המפקדים המפרשים זאת באופן מוטעה (ואפילו בתום לב) כאומר הוא לעצמו: המפקד "מעל הכל" (להמחשה - לחץ כאן). "חזות הכל" הוא החוק - ופקודות במשתמע -  ולכן גם מפקד ככל האדם הוא פועל רק במתחם של אלה. רק שינוי במונח והבהרתו באופן ברור יהיה בו כדי להטמיע זאת .
 
על חובות המפקד - ראה גם פירסום בית הספר למשפט בצה"ל (לחץ כאן)


דוח זה הוא מענה גם לאלה השואלים מדוע לאחרונה חיילים פונים לעורכי דין בנושא השירות, יעודו של אתר "הקשב"  ומדוע אנו כאן באתר רואים חשיבות מכרעת במניעת תופעות של פגיעה בזכויות ולהביא לידיעת החיילים זכויותיהם . (לעניין זכויות עיינו באתר – בנושא איסור פגיעה באדם על רקע העדפה מינית, לחצו כאן).
 
*הערה: למצולמים אין כל קשר לאמור כאן.


עוד על מקרה זה:
פרטים נוספים וציטוט מתוך דוח הנקח"ל (לא נגענו) (26/6/2006)

תגובות:
Thanks for being on point and on tatrge!
(Kushi 14/11/2015)
1.
קראתי. לא יאמן. ומה בדיוק קרה עם המפקדים?
(אדיר 9/5/2006)
2.
הוסף תגובה