הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
סיפור די מוזר על פה שאישר ו...על אותו פה... שאסר ! (11/3/2006)

בין עשרות הפניות אלינו מדי שבוע, יש לא מעט "קוריוזים" ולא מעט סיפורים מוזרים. כזה הוא סיפורו של חייל שמובא כאן לפניכם. הסיפור פשוט הוא, לא כך סופו. בחרנו להביאו לידיעתכם משתי סיבות. האחת, כי זו פעם שניה שאנו נחשפים לעובדות דומות והסיבה השניה - בשל התוצאה . אז הנה העובדות שסופרו לנו :
 
חייל באחת היחידות ביקש לאפשר לו ביום היציאה לחופשה לצאת מוקדם יותר מסיבות אישיות. החייל פנה למפקדו וזה – יאמר לזכותו – ענה בחיוב לפניה.
 
והנה החייל שמח וטוב לב, יצא מוקדם ביום החופשה מן הבסיס. עוד טרם הגעתו לביתו, מתקשר אותו מפקד לסלולרי של החייל ומבקש לדעת...מדוע יצא לפני כולם ! החייל מסביר לו שהוא זה שאישר לו זאת, אולם מפקדו צועק עליו כי וטוען כי הוא הלך "בלי אישור". החייל מנסה להזכיר לו את העובדות, אך המפקד בשלו. הוא מודיע לחייל כי עם חזרתו לבסיס הוא יועמד למשפט... בפניו כמובן. החייל אובד עצות כיוון שאין בידו להוכיח את שיחתו עם המפקד שעם חזרתו הוא יפגוש בו תחת כובעו כקצין שיפוט. החייל כמובן עומד על כך כי הוא דובר אמת. אז מה עושים? על כך בהמשך...


ובכן, החייל עומד על כך שאלו העובדות והוא דובר אמת. ואולם, איך יוכל להוכיח צידקתו ? מה ניתן לעשות כדי שהחייל לא יענש אם אכן אלו העובדות ?
 
אז כך : על פי פקודות הצבא, קיימת זכות לחייל המובא בהליך משמעתי למשפט בפני מפקדו, לבקש להישפט בפני קצין שיפוט אחר. במקרה שמפקד החייל המעורב בדיון המשמעתי – אם כמגיש התלונה ואם כקצין השיפוט והעניין נוגע ישירות לו, רצוי כי החייל יבקש שלא ישפט בפניו.
 
במקרה זה, יעביר המפקד את ניהול ההליך בפני קצין שיפוט אחר, לרוב מפקד בכיר ממנו. בנסיבות שצויינו, לכשיתייצב למשפטו החייל בפני קצין השיפוט האחר, זכותו לבקש לזמן את מפקדו כעד וזכותו לשאול אותו שאלות במהלך הדיון ולהוכיח את צדקת גירסתו באופן שקצין השיפוט יתרשם בדיון משאלות המופנות לעד, והתשובות, אילו מהגירסאות נכונה.
 
אם בכל זאת ימצא החייל אשם בעבירה במקרה שכזה ואם אכן האמת עם החייל, זכאי החייל לערער על החלטת קצין השיפוט תוך 3 ימים בפני קצין שיפוט בכיר. בערעור זכאי החייל אף לבקש בדיקת פוליגראף (לא בטוח שיענו לבקשה) כדי שבאמצעותה ינסה להראות שהוא דובר אמת.
 
אכן החייל במקרה כאן סבר שטוב לבקש בית דין. ואולם, נדיר ביותר שבקשתו תיענה ע"י הפרקליטות הצבאית האמונה על ההחלטה, שכן רק במקרים נדירים או חמורים במיוחד מועבר עניין שבהליך משמעתי לדיון והכרעה בפני בית דין. יחד עם זאת,זכות החייל אם סבר שנעשה לו עוול ונשפט שלא כדין, לכתוב פנייה ישירות ל"ראש מדור דין משמעתי בפרקליטות הצבאית, לשכת הפרקליט הצבאי הראשי,הקרייה,ת"א" ולבקש בדיקת טענתו.
 
אכן בעייה לא קטנה להוכיח דברים שהוחלפו בשיחה בין חייל ומפקד במקרים כגון זה, אולם לא נותר לנו אלא לציין שאמירת אמת היא תכונה שבלעדיה אין - ובמיוחד בשירות הצבאי, בין אם בחייל מדובר או קצין. זו הדרך היחידה לנהוג בה תמיד. החל בנושאים חשובים מאוד כגון ביצוע משימות בצבא ועד לנושאים שוליים בחיי היום יום בשירות.

תגובות:
EvRjq5 http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
(Barnypok 2/4/2017)
1.
YMMD with that ansrwe! TX
(Zerin 13/11/2015)
2.
היה ארוע דומה. המזל היה שהסלולרי רושם שיחות.
(אבא של 20/3/2006)
3.
הוסף תגובה