הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
חיילים סוהרים בשב"ס? הנה לפניכם התיקון החדש לחוק שירות ביטחון ! (27/2/2005)

עם העברת כלא מגידו מצה"ל לאחריות שירות בתי הסוהר (שב"ס) לפני ימים אחדים, הוצפנו בפניות חיילים אשר "הועברו" מתפקידם כמדריכי כלואים אל שב"ס - בבקשה לדעת האם הדבר מותר ומה זכויותיהם. יצויין כי כל מתקני הכליאה בהם כלואים אסירים ביטחוניים הועברו מצה"ל לאחריות שב"ס.
 
כדי לסייע לחיילים אלו בתפקידם החדש ולאלו שיגוייסו ישירות לתפקיד זה כחיילים-סוהרים, אנו מביאים לפניכם את לשון החוק החדש (מיום 14.2.05) שהוא תוספת לחוק שירות ביטחון מכוחו מגוייסים לשירות בצה"ל. תוספת זו מאפשרת גיוס מלש"ב לשב"ס והעברה מצה"ל לשב"ס. הנה לפניכם החוק  החדש והבהרות בדבר זכויות חיילים אלה :


חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר), התשס"ה-2005
 
הערה: – תחולת החוק מיום פירסומו – 14.2.2005 . החוק בתוקף למשך 3 שנים מיום פירסומו. (הכנסת יכולה בתום תקופה זו להחליט להאריך מחדש לתקופה נוספת) אנו נביא כאן את עיקרי החוק בניסוח חופשי שלנו ונוסיף הבהרות.
 
עיקרי החוק:
 
לחוק שירות ביטחון – 1986 יתווספו הסעיפים הבאים :
 
סעיף 24(א) – מסמיך את שר הביטחון בהסכמת השר לביטחון פנים להחליט ולהורות כי מלש"ב מגיל 18 ועד 29 שהינו כשיר לשירות יוצב לשרת בשב"ס בתפקיד של אבטחת בתי סוהר בהם כלואים אסירים ביטחוניים בלבד. התפקיד הינו אבטחת בתי הסוהר וליווי האסירים.
 
סעיף 24(ב) {1}– סעיף זה מאפשר למלש"ב או חייל שהוצב בתפקיד כאמור להביע התנגדותו לפני הקצין שהודיע לו על ההצבה או לפני קצין מוסמך.
 
שימו לב : את הודעת ההתנגדות יש להגיש בכתב תוך 4 חודשים מרגע שקיבל החייל או המלש"ב הודעה על הצבה או תוך 3 חודשים מרגע שהוצב בשב"ס בפועל.
 
מי שהודיע על כך שהוא מתנגד  יוצב לשיבוץ ושירות בצה"ל.
 
סעיף 24(ב) {2} – סעיף זה מאפשר לחייל שלא מסר הודעה כאמור תוך התקופה שמוזכרת, להגיש טופס 55/3 להעברתו חזרה לצה"ל בכל עת. יחד עם זאת, לדעתנו יהיה קשה יותר להעתר לבקשה לחזור לצה"ל אם הסכים לשרת בשב"ס. שכן, הוראת החוק כאן אומרת כי בקשתו תישקל – להבדיל מסעיף {1} שם נאמר כי מי שמסר הודעה שמתנגד להצבה בשב"ס, יוחזר לצה"ל.
 
סעיף 24(ב) {3} – כאשר נאמר "קצין מוסמך" – הכוונה לקצין שהוסמך בצה"ל ע"י ראש אכ"א לעניין זה.
 
סעיף 24(ג) {א} – מי שהוצב לשרת בתפקיד זה בשב"ס לא יראוהו כחייל בכל הקשור לחוק השיפוט הצבאי. דהיינו – חוק השיפוט הצבאי לא יחול עליו אלא יהיה נתון לשפיטה בדין משמעתי בשב"ס ע"י קצין שיפוט בכיר שהוא קצין שב"ס. חוק השיפוט הצבאי לא יחול על חייל בשב"ס להוציא במקרה של שימוש בסמים. כך, לקצין שב"ס זה תהיינה סמכויות הנתונות לקצין משטרה צבאית לחייב בדיקות לעניין שימוש בסמים של המשרתים בשב"ס (בדיקות שתן,נוזל שטיפת ידיים). לאמור – על עבירות משמעת ישפט לפי תקנות המשמעת של שירות בתי הסוהר ולא לפי חש"צ.
 
סעיף 24(ג) {ב} – אומר : "דינו של יוצא צבא (חייל) המשרת כאמור (בשב"ס) הוא כדין סוהר בכל הנוגע לסמכויותיו וחובותיו, לרבות כללי המשמעת – אך לא ניתן לפטר אותו או לשחררו.
 
שכרו של מי שגוייס לתפקיד סוהר בשב"ס יהיה כשכרו של חייל בשירות סדיר.
מושג חדש : חיילים אלו יקראו שח"ס - שירות חובה סוהרים.
 
הבהרות :
 
1. מי שהחליט לא להגיש התנגדות ולחזור לצה"ל ומשרת בשב"ס – יחולו עליו כל החוקים החלים על מי שנמנה עם סגל הסוהרים בשב"ס, פרט לשכר.
 
2. כך גם לעניין ת"ש – לשון החוק לא מפנה לצה"ל ומכאן שכל הטיפול בפרט של המשרתים בשב"ס יעשה ע"י נציבות שירות בתי הסוהר (בדומה לחייל המשרת במשטרה)
 
3. פרט נוסף. המדים שילבש יהיו מדי שירות בתי הסוהר. כל תנאי השירות יהיו כנהוג בשב"ס, פרט לשכר שיקבל כחייל בשירות סדיר.
 
4. לפי הניתן להבין מהחוק, לא יהיה אותו חייל שייך לצה"ל. אולם, נושא הטיפול הרפואי כך יש לשער יעשה במרפאות שב"ס או במתקנים רפואיים של צה"ל וינתן כמובן בחינם.
 
5. מי שאינו מרוצה מהשיבוץ הזה – חשוב כי יודיע ורצוי בכתב בפרקי הזמן שמפורטים בסעיף 24(ב){1}
 
אנו מקווים שהבהרנו הנושא והשבנו על שאלותיכם. השתדלנו להביא לפניכם את החוק "חדש מן התנור", תוך שבועיים מהיום לתחולתו (14.2.2005) . אנו מקווים כי תדעו את זכויותיכם כעת וההחלטה בידכם. יש להניח כי בהמשך, תוצאנה מטעם שב"ס או צה"ל הנחיות המפרטות את יישום החוק. אם יוצאו כאלו – נעשה להבאת הפרטים לידיעתכם.

תגובות:
mCE5qP http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
(Barnypok 2/4/2017)
1.
אני היתי בכלא מגידו בזמן צה"ל ואחרי זה ואמרו שרוצים להעביר את הכלא לשב"ס והחיילים יכולים לעבור לשב"ס ועברתי והיתי בן אדם אחראי ושסימתיי את השירות סדיר עברתי מבחנים ועברת ועכשו אני משוחרר שנתיים ועשר חודשיים ולא גיסו אותי
(סאמר חביש 6/1/2010)
2.
חברי תשמעו ממני אל תתגיסו לשב"ס סדיר אחרי 3 שנים יזרקו אותכם שב"ס סדיר כך שרוצים אותכם מנשקים אותכם ושלא רוצים אותכם יורקים עליכם או בגלל שאני דרוזי לא רק אני יש לי ארע חברים אותו דבר לא גיסו אותם.
(סאמר חביש 6/1/2010)
3.
אני היתי בכלא מגידו בזמן צה"ל ואחרי ואמרו שרוצים להעביר את הכלא לשב"ס והחיילים יכולים לעבור לשב"ס ועברתי והיתי בן אדם אחראי ושסימתיי את השירות סדיר עברתי מבחנים ועברת ועכשו אני משוחרר שנתיים ועשר חודשיים ולא גיסו אותי
(סאמר חביש 6/1/2010)
4.
אני חיל בשירות סדיר רוצה לעבור לשב"ס אני מבקש את עזרתכם ... אם אפשר להציע לי לאדואר אלקטרוני או למס' טלפון 0526518327
(דודו 2/12/2009)
5.
הייתי סוהרת כ7 חודש ברמלה ורצו להעביר אותי לקציעות שזה ממש רחוק לי אז הם אמרו לי או שתעבירי לקציעות או שתחזרי לצה"ל ואני חזרתי לצה"ל ואני רק סובלת שם רק בוכה אני ממש רוצה לחזור לשבס או להיות בשחם או במגב להועיל
(שיראל 5/10/2009)
6.
מה המשמעות של נעליי שב"ס?
(הננ 15/6/2007)
7.
אם מתחרטים מהשירות בשב"ס ורוצים לחזור לצבא,
אז חוזרים לשיבוץ מחדש במשטרה צבאית או שבכלל משבצים אותנו בחיל אחר???? הרי כל מי שעכשיו בשב"ס הוא חיל של משטרה צבאית.

(אפי 7/5/2005)
8.
הוסף תגובה