הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
התווכח עם רופא היחידה על קבלת טיפול רפואי – ונשלח לכלא ! (13/2/2005)

בחודש ינואר השנה, גילה ת' חייל בשירות סדיר , גידול בחלק מסויים בגופו. מודאג, פנה אל רופא היחידה וזה החליט להפנותו למחרת לרופא מומחה באחד הבסיסים בצפון הרחוק. ת' עשה דרכו לבדו אל אותו בסיס מרוחק ומשהגיע למקום מקץ למעלה משעתיים נסיעה, מצא כי הרופא המומחה סיים עבודתו וכי הוא עובד עד שעות הצהרים. משחזר ת' לבסיסו מקץ שעות נסיעה נוספות, פנה אל רופא היחידה בתלונה מדוע שלחו כזה מרחק ללא שבירר תחילה את שעות הקבלה של הרופא המומחה.
 
נגד ת' הוגשה תלונה ע"י הרופא על התחצפות ומפקדיו מיהרו לשפוט את ת' בשל כך ל...14 ימי מחבוש. מעבר לכך, התברר לאביו של ת' כי לא נרשם כלל כיצד התחצף זה אל הרופא. מאוחר יותר התברר כי נסב ויכוח בין ת' לרופא היחידה כאשר ת' מבקש להפנותו לטיפול מיידי בבית חולים. כן, התברר לנו מפניית אביו של ת' אלינו כי מי ששפט החייל לתקופה זו היה מפקד הפלוגה אשר אינו מוסמך לשפוט לעונש מחבוש שמעבר ליומיים. כך, שהעונש שהטיל המ"פ, הוטל ללא סמכות ולאור הבהרה זו, ביטלה הפרקליטות את העונש.
 


ואולם זה לא סוף הסיפור. התברר כי ת' טופל לבסוף בתאריך 13.1.05 בשעת לילה ע"י רופא אחר אשר שלח אותו מייד לבדיקה בבית החולים בצפת. ת' שהה בבית החולים לבדיקות ובשעה 21:00 חזר לבסיסו. אז החליט המ"פ סגן ד', לשבץ החייל לתורנות מטבח עם הגעתו.
 
באשר למשפטו של ת' בגין "התחצפות" לרופא : עוד התברר לנו כי ת' נשפט ע"י המ"פ ד' בשעות הלילה ל14 ימי מחבוש כאמור וסגן ד' הצמיד לת' נהג וחיילת מלווה בשעה 23:00 על מנת לקחתו עוד באותו לילה לכלא 6. לאחר פניית האב אלינו ופנייתו מייד למדור דמ"ש בפרקליטות הצבאית במכתב כל כך שהמשפט אינו חוקי, בוטל מאסרו.
 
באשר לויכוח עם רופא היחידה - ת' כעס על כך שנסע שעות ללא תוחלת ועל כך שרופא היחידה לא בדק מהן שעות הקבלה של הרופא המומחה בטרם שלח אותו וכן התווכח עם הרופא על מנת לשלחו לטיפול רפואי בבית חולים כיוון שסבל מכאבים – ויכוח אשר הובילו לכלא ולא לטיפול רפואי.
 
מקרה זה מעלה מספר שאלות : מדוע במקרה כפי שתואר ע"י ת' באשר לגילוי גידול בחלק של גופו, נשלח החייל למרפאה רחוקה מאוד ולא לבדיקה מלכתחילה בבית חולים, בשים לב למצבו (שמפאת צנעת הפרט לא נוכל לתארו) – שהרי רופא אחר שבדק אותו הפנה אותו מיידית לחדר המיון בבי"ח. שאלה נוספת, מדוע ת' נשפט ע"י המ"פ במקום לאפשר טיפול רפואי ראוי תחילה ומדוע נשפט למחבוש על התחצפות? האם העונש ראוי? ובסיום – המ"פ ששפט החייל אינו מוסמך להשית עליו עונש מחבוש של יותר מיומיים. אז כיצד נשפט ל14 יום?
 
כאמור, בהתערבותנו התבקשה הפרקליטות הצבאית לבדוק הנושא. ואולם, אם ויכוח עם רופא לשם קבלת טיפול רפואי היא עבירה כה חמורה, המצדיקה מחבוש - הינו מצפים מהפרקליטות הצבאית לשקול לנקוט צעדי משמעת כנגד המ"פ שהוא קצין השיפוט. זאת לאור העובדה כי ידע – או היה עליו לדעת – מהן סמכויותיו. ומשלא נהג על פי הפקודות המקנות לו סמכויות השפיטה, הרי עבר עבירה של אי ציות לפקודות הצבא (המתירות לו להשית רק יומיים מחבוש לכל היותר) וזו לטעמנו, עבירה מהותית יותר מהתחצפות לרופא. שכן, שלילת חירותו של חייל ושליחתו לכלא ככלל הוא מעשה שיש לשקלו היטב ובזהירות – אפילו ליומיים כפי שמתירות הפקודות (ראה הפקודה) והוא שלילת זכות חוקתית לחירות אישית. כלשכן, כאשר מדובר בחייל חולה ועל רקע אי קבלת טיפול רפואי.
 
בה בעת ששופטים מקצועיים לא בנקל שולחים למאסר עבריינים, ראוי שבצה"ל מפקדים יפנימו כי בדין משמעתי ראוי שלא תהיה ידם כה קלה על מתן פסק דין של מחבוש בנסיבות שכאלו. נכון, החייל לא ריצה את העונש כפי שניתן כשהתברר שהוא בניגוד לפקודות, אולם עצם העובדה כי מפקד סבור שעל התחצפות לרופא בנסיבות שצויינו יש לשלוח חייל למחבוש של שבועיים- גם לנוכח מצבו הרפואי – חייבת היא לעורר דאגה על הקלות שבה מפקדים פוגעים בזכות החשובה כל כך של האדם - החירות של פקודיהם.

תגובות:
Peecfrt shot! Thanks for your post!
(Raul 13/11/2015)
1.
הוסף תגובה