הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
צה"ל אינו מיישם דוח מבקר המדינה – מתגבשת יוזמה לפנייה לערכאות ! (2/12/2004)

בצה"ל יש כוונה למגן רק 60% מהלוחמים. כך התברר שלשום, 30.11.04 בישיבה שהתקיימה למטרת תזכורת בנושא המיגון בועדה לביקורת המדינה בכנסת אליה זומנו מפקד זרוע היבשה (מז"י) ושר הביטחון. בדיון נכחו צוות "פורום החפ"שים" (ראה קישור) והם העלו את דבר התעלמות צה"ל מקיום המלצות מבקר המדינה . בועדה הקודמת שהתקיימה, (ראה מסגרת) מפקד מז"י לא הופיע. בדיון אתמול סירב שר הביטחון להתייחס לטענות שהועלו ומפקד מז"י השיב תשובה כללית. ח"כ רן כהן שניהל הישיבה, הודיע לשר הביטחון כי קציני צבא המוזמנים לועדה לא מגיעים לדיונים. וכן : איך צה"ל הביא ליוזמת חקיקת בזק בתחום זה (ראה בהמשך)
 
לגופו של עניין, התחייב מפקד מז"י שוב – בפעם המי יודע כמה – בשם צה"ל כי מועד סיום ההצטיידות באפודים קרמיים ואמעי מיגון היא שנת ....2005. כמו כן מסר כי צה"ל החליט שלא למגן כלל הלוחמים בכל גדוד, אלא רק 60% מהסד"כ. כדאי שתקראו הדברים...(לעוד פרטים עיינו גם ב"הקשב" במדור זה ו"מאמרי מערכת)


כן, נכון רואות עיניכם - ואוי לשכל שעליו לעכל את שנאמר. בצה"ל , כמו ב"רולטה רוסית" , 100% של מיגון, הוא אבטחת ביטחונם של 60% מכלל הכוח בכל גדוד. הכדור הבא שירה מחבל בן עוולה מאירגון זה או אחר, יש לקוות כי אם יפגע חלילה בחייל, יהיה הנפגע אחד מתוך 60 האחוזים שזכה למיגון. אוי לאזניים ששומעות ואוי להגיון שמדריך את יוזמי התכנית הזו .
 
חמור מכך, מפקד מז"י חזר על הפתרון "המקורי" שנמסר לועדה ולפיו לא יחסר אפוד קרמי לשום לוחם עלידי תוכנית מבית היוצר של צה"ל : ניוד האמצעים. כך, יועבר ציוד המיגון מלוחמים בסדיר בשטחי איו"ש ועזה אל הכוחות שיחליפו את הכוח הממוגן...סליחה...הממוגן רק ב60% מסך כל חיילי הכוח. והמועד החדש הוא...שנת 2005. חמש (5 ) שנים תמימות נדרשות לצה"ל כדי למגן 60% מכלל חייליו הלוחמים.
 
אנו מתפלאים לא רק על ההגיון שבדבר, אלא תמהים על רוחב כתפיו של מפקד מז"י הלוקח על עצמו אחריות שכזו ביודעין וזאת כיוון שידרש ליותר מהסבר באחד התסריטים הבאים :
 
1. אם חלילה יפגע חייל שלא היה במשמרת או בפעילות ולא היה ממוגן (כי אנו מניחים שאותם 60% מהחיילים הממוגנים הם אלה שבמשמרת בעמדות או בתפקיד אחר הוא ממוגן) , כמו לדוגמא חייל שלא בפעילות אשר סתם היה בתוך אוהל או נח לקראת משמרתו באמצע שכם כל איזור אחר באיו"ש או בעזה - או היה בדרכו לחדר האוכל בסביבה עויינת וכדור של מרצחים השיג אותו מבלי שיתחשבו אלה בו על כך שאינו נמנה עם בעלי המיגון.
 
2. אם יקרה אירוע אשר יחייב הזעקת כל הכוח של הגדוד או הבסיס או הבאת כוחות תיגבור נוספים לשטח האירוע (כמו בפיצוץ המוצב בדרום למשל) ואולי מילואימניקים ? מי בדיוק יקבע מי יעביר למי המיגון וישאר ללא מיגון בעצמו?
 
נודה ונתוודה : גם אנו בצוות "הקשב" וגם "חברי פורום החפ"שים", גם הורים אחרים לחיילים, לא בעלי אינטליגנציה כה גבוהה להבין איך מונעים היפגעותו של חייל כלשהו ואיך נותנים 100% ביטחון לכל הלוחמים באיזורים מסוכנים אלה, ב 60% כיסוי של מיגון....תוגש בקשה לאירגוני הטרור לא לירות אל מי שאינו נושא אפוד קרמי...או רכב ממוגן  ?
 
אנו מתפלאים על מפקד מז"י שכתפיו כה רחבות לשאת אחריות שכזו ביודעין, הן בשל היותו בעל נסיון ובדרגת אלוף בצה"ל אשר מבין את ההחלטה והן בשל היותו בעל רשיון לעסוק בעריכת דין וחזקה עליו שמבין הוא ההשלכות המשפטיות של החלטותיו.
 
צעדים מעשיים לאור סיכון חיי החיילים :
 
לא נותר לנו, אלא לחזק את דעת חברי "פורום החפ"שים" כי אין מנוס מטיפול משפטי כנגד אותם גורמים בצה”ל אשר מסכנים ביודעין שלום החיילים ובקרוב תתגבש החלטה משותפת לאור דיונים ביוזמת הפורום, אנחנו וחכ"ים בשדולה למען החיילים בכנסת - בתחום האחריות המשפטית – לשלום החיילים. אנו מתכוונים לזמן עורכי דין בתחום לגיבוש דרכי הפעולה המשפטיות, כאשר המגמה לראות במקבלי ההחלטות אחראים אישית לתוצאות החלטותיהם. בקרוב תופנה גם פנייה לגורמים המוסמכים במדינה (לא בצה"ל) להורות על פתיחה בחקירה בנושא זה. באותה מידה של השוואה לכך שמי שיבנה כיום לאור קביעות של בתי משפט בשיטת הפל קל למשל באותו אופן שהביא לאסון אולמי "ורסיי"בירושלים או בשיטת הבנייה של גשר המכבייה, יראו אותו כמי שאחראי למחדל. הכתובת על הקיר . לפיכך, יצא מכתב בעניין זה מאת "פורום החפש"ים" (ראה תוכן המכתב) אשר יש בו להתריע על הסיכון.
 
זלזול קציני צה"ל בועדות הכנסת – כעילה ליוזמת חקיקת בזק :
 
יאמר לזכותו של צה"ל כי התנהגות מפקדיו הביאה לחקיקה חשובה ובריאה בתחום ביקורת המדינה ויצקה תוכן ממשי למונח "מינהל תקין". הרמטכ"ל, מפקד מז"י וקציני צבא אחרים יכולים בצער ולא בכבוד רב לציין חקיקה זו לזכותם, כגורמים המרכזיים להולדתה בכך שביקשו לבדוק מהם הם יחסי הכוחות בין הכנסת לפיקוד הצבא בכך שלא התייצבו בפני ועדות הכנסת עת זומנו. זכורים לכולנו היחסים שבין הרמטכ"ל ליו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת זה מכבר, עת הרמטכ"ל החליט לא להופיע בפני הועדה וכך בענינו של מפקד מז"י בענינים שנדונו בועדת ביקורת המדינה.
 
חברי הכנסת הבינו כי על אף היותם חלק ממי שאמון על הביקורת על גופי המדינה, אין בידם סנקציה חוקית לחייב את נציג הגוף המבוקר להופיע בפניהם כדי לאפשר הליך הבקרה. נוצר הרושם כי יש גופים מגופי המדינה או הכפופים לביקורת, אשר עובדיהם מבקשים להעמיד במבחן את יחסי הכוחות שבין הכנסת לבינם. לכן, הכנסת קיבלה בקריאה ראשונה הליך חקיקה מזורז אשר יעבור תוך שבועות קריאה שניה ושלישית ואלה עיקרי רוח החוק : (זה אינו נוסח החוק)
 
1. עובד ציבור, מי שנושא במשרה ציבורית וכל עובד במוסד ממשלתי ובגוף מבוקר אשר לא יענה לזימונו להופיע בפני ועדות הכנסת הקבועות או ליתן מידע על תחום העיסוק, או להשיב על שאלות ובכך יפגע בהליך הביקורת על עבודתו, יהיה צפוי לקנס של עד לשישים אלף ש"ח (כן, 60.000 ).
 
2. החידוש יהיה בכך, כי תאסר על המדינה לשלם סכום הקנס או חלקו מקופת המדינה ויש כוונה לאסור על יצוג אותו עובד ע"י המדינה.
 
לשון אחרת – הקנס ישולם מכיסו של אותו עובד כסנקציה ולא עלידי המדינה כמעביד. קרי – מי שמחליט שלא להופיע ולמסור דיווח על עבודתו או ימנע ממסירת המידע המבוקש, יצטרך לשלם על כך קנס אישי. באופן זה מבקשים חברי הכנסת לכפות החובה על עובדי המדינה והגופים הציבוריים הכפופים לביקורת בית המחוקקים.
 
אין לנו  – כמי שטובתו וחוסנו של צה"ל וביטחון חיילינו קרוב לליבנו ונר לרגלנו - אלא להביע צער על אלו העובדות, על האטימות ועל נטילת סיכונים לא מחושבים כפי שבאו לידי ביטוי כאן ואנו מודאגים מאוד מסדר עדיפויות הצבא בכל הנוגע לערך שמירת החיים של חייליו.

תגובות:
כל הכבוד לכם ולפורום החפ"שים. כשאתם פועלים ביחד, כל חייל צה"ל מרוויחים.
תבורכו על עבודת הקודש שלכם!!

(אבא מוטרד 2/12/2004)
1.
הוסף תגובה