הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
שוב בפעם המי יודע כמה – בחר"פ...(והפעם בבאר שבע) אין חדש ! (19/6/2004)

רופא בחר"פ באר שבע סירב לבדוק טענת חייל שהוא חולה מוכר מזה 5 שנים במחלת פרקים כאשר פנה עקב כאבים עזים וטען כי לא יכול ללכת : "מה יש לבדוק אותך ? אין לך שום בעייה ותחזור ליחידה...".
 
בקשת החייל לחוות דעת נוספת לה הוא זכאי בפקודות : "יתן לך רופא היחידה. צא החוצה, יש עוד חולים שמחכים".


פרטי המקרה :
 
א', טוראי ומגוייס חדש לצה"ל, פנה אלינו וסיפר כי אובחן כחולה מזה חמש שנים ולפני גיוסו במחלת פרקים המוכרת בשמה הרפואי כ"מחלת סקרוליאיטיס". זוהי מחלה הפוגעת באגן ובגב תחתון. סימניה בעיקר התקפי כאב . בעת התקף, היא מקרינה כאבים לרגליים, אשר כתוצאה מהכאבים בגב תחתון והרגליים, קשה ההליכה. לדברי א' כל ההיסטוריה הרפואית המגובה במסמכים נמסרה לצה"ל עם גיוסו.
 
באמצע החודש שעבר, הרגיש א' בכאבים עזים ברגליו ובפלג גופו התחתון ומשהרגיש בהתקף, פנה לחר"פ בבאר שבע והתקבל ע"י ד"ר ויוננקו אלכסנדר מספר רשיון 73953 .
 
א' שטח בפניו את טענותיו, אך הרופא שלטענת א' כך נראה - לא ידע על מחלתו, שאל אותו "מה יש לבדוק". לטענת א', הוא נבדק והרופא לא מצא כלום (סימני המחלה אינם נגלים לעין) ואז אמר לא' ש"אין לו שום דבר" . משחזר א' וטען שקשה לו לתפקד בעת התקף והכאב לא מאפשר לו תיפקוד באותה עת כרגיל ביחידתו שהיא יחידה מבצעית ומבקש א' כי הרופא ישים לב למסמכיו הרפואיים, ענה לו ד"ר אלכסנדר "אז לא מעניין אותי, אל תחזור מצידי תהיה נפקד".
 
כשראה א' כי הוא מצוי במצב ללא מוצא: אינו יכול לתפקד מפאת הכאב ואינו יכול שלא להמשיך בתיפקוד רגיל לאור דבריו של ד"ר אלכסנדר, ביקש א' כי ישלח לחוו"ד רפואית נוספת על פי זכאותו, אולם ד"ר אלכסנדר סירב לכך ואמר לו כי יפנה לרופא ביחידתו וזו תהיה חוו"ד נוספת. ד"ר אלכסנדר לא קיבל את בקשתו כי יבדק בחר"פ ע"י רופא נוסף, והטענה כי בשל הכאבים קשה לו להטלטל שוב ליחידתו ולהמתין לבדיקת רופא היחידה. על בקשתו זו ענה הרופא : "טוב, צא החוצה, יש עוד חולים שמחכים".
 
כך, יצא א' מחר"פ כפי שנכנס. לא טיפול, לא הגבלה ואין בידו שום אפשרות שלא לחזור לפעילות רגילה ביחידה, למרות שאינו מסוגל לאותה עת לבצע פעילות כרגיל. חוות דעת רפואית שניה או נוספת אינה ככלל ניתנת ע"י רופא היחידה, אלא ע"י הרופא המומחה בתחום הרפואה לגביו מתבקשת חוות דעתו. לרוב, רופא היחידה הוא המפנה למומחים והפנייה של חייל אל ד"ר אלכסנדר כתורן אותה שעה בחר"פ תיחשב כפנייה אל רופא היחידה וחוו"ד נוספת חייבה הפנייתו למומחה בתחום מחלת החייל. 
 
א' לא יכול ללכת מכאבים , אינו מקבל שום טיפול או הגבלה בשל בעייה שיש לה בסיס וסימוכין במסמכים, אינו יכול לתפקד ביחידה ואין בידו כל אישור להצדיק הקושי בתיפקוד.
מסכם א' את פנייתו אלינו באומרו "כל מה שרציתי זה טיפול רפואי נאות".
 
ואנו מעירים : האם טענה של חייל כי הוא סובל ממחלה מוכרת, אינה מחייבת את הרופא לעיין בכל מסמכיו הרפואיים או לפחות לבקש מהחייל שימציא אותם לידיו אם אינם ברשותו, בטרם החלטה לפיה מראים לחייל את הדלת החוצה מחדרו של הרופא ?
 
בטענות לעניין מחלות שאין רואים בעין את הבעייה הרפואית אך נטען שיש להן סימוכין בכתובים, מדוע מסתכן הרופא ללא שעיין במסמכים רפואיים וללא בדיקה בלתי תלוייה (בדיקות מעבדה, צילום וכיוב' ) לסלק חייל מחדרו ?
 
ראוי שיזכור כל רופא כי אם יקרה מקרה שתוצאתו פגיעה בחולה לגביו יעלה חשד כי הגורם לתוצאה הינו רשלנות רפואית, התנהגותו במקרה בדיקת חולים אחרים, יכולה לשמש ראייה על רשלנותו, אף אם במקרה הספציפי נניח הנחה כי פעל כרופא סביר ואף אם לא הביאו החלטותיו במקרה המצויין לעיל לנזק כלשהו. (ראה בעניין טיפול רפואי מקרים באתר - לדוגמא)
 
וללא כל קשר למקרה זה - ראוי לזכור כי ל"שיטת" התייחסות של רופא לחוליו, יכולה להיות השלכה משפטית באם באחד המקרים יטעה בהחלטתו. בבחינת הכלל בו נוהג הרופא ביום יום, משליך על האירוע הספציפי היה ויטעה בהחלטה. לכן ראוי אפילו בצה"ל לפעול בחשיבה רפואית ולא צבאית – כיוון שאם יקרה אסון או נזק רפואי, התנהגות הרופא תיבדק מחוץ לצה"ל ועל פי קריטריונים רפואיים. זאת ראוי לזכור . צה"ל לא מסוגל לגבות איש מרופאיו על החלטתו. מה שיבדק במקרה של אירוע כאמור יהיו פרמטרים שהם :
 
תלונת החולה, בדיקת רקע רפואי, ממצאים נטרליים או עצם שימוש בהם (בדיקות חום,מעבדה,צילום וכו') לאור התלונה אשר הביאו להחלטה.
 
והחלטת הרופא על מקרה שקרה בבצה"ל - תיבדק בכל מקרה ע"י גורמים חיצוניים לצה"ל , ובינהם משרד הבריאות, ההסתדרות הרפואית, רופאים מומחים אחרים ובית המשפט. לכן, ראוי כי כל רופא אשר שומע תלונה הנטענת כמתבססת על אבחנות או קביעות רפואיות קודמות, ייתן החלטתו לאחר עיון במסמכים המבססים את אותן אבחנות הקודמות והחלטתו  תיבנה גם על ההסטוריה הרפואית של החייל. עובדת התעלמות מקיום ממצאים קודמים יכולה היא בפני עצמה להוליד רשלנות אף בדרך קבלת ההחלטה.
 
המלצתנו לחיילים : היה והינכם סובלים חלילה ממחלה או אם יש הסטוריה של בעייה רפואית, מומלץ כי תחזיקו בידכם עותק מכל מסמך רפואי אף אם מסרתם את המסמכים הרלוונטיים לצה"ל וזאת כדי להראות אותם בכל פנייה אל רשויות הרפואה, כי תיתכן אפשרות שאין בידי אותה רשות את כל המסמכים שבהם ההסטוריה הרפואית שלכם באותה עת. מומלץ תמיד לשמור ולעשות העתקים מכל מסמך רפואי ויהיה בידכם נגיש מסמך כזה בכל פנייה.
 

תגובות:
Love the cards laiesd. Really wanted to join in this week but haven't got any farmy stamps. Will have to think outside of the box with this one.... off to check my stamps out.
(Charlotte 28/5/2016)
1.
At last some rationality in our ltilte debate.
(Kasara 20/12/2011)
2.
http://www.nezakim.co.il/medical.html
(אבי 24/1/2008)
3.
מידע משפטי בנושאי רשלנות רפואית:
http://www.what2do.co.il/Page10607.asp

(יורם 16/6/2007)
4.
רציתי להגיד שרס"ב נגר משה אדם שמתאים לו לעבוד בשירותים לא עם חיילים לאדם יש התנהגות כמו של חיה חבל על הכסף של הצבא האדם הזה הוא אוכל חינם
(בדוי 30/4/2005)
5.
רק לעידכונכם, החייל לא יכול לראות שני רופאים באותו יום בצבא, לפי קביעה של הוראות קרפ"ר, אלא אם יש החמרה חדה
(military nurse 15/9/2004)
6.
לאחר חוויה זהה שעברתי בטירונות בחר"פ צריפין כשרופא סרב לבדוק אותי או להסתכל במסמכים ואמר שהכל בסדר, ומספר ארועים דומים במהלך השירות אני נוטה להאמין
(חייל לשעבר 4/7/2004)
7.
אצל רופאי הצבא החייל תחמן. אמנם ישנם כאלה תחמנים, אך הרוב לא כך. החפים מפשע לא צריכים לסבול בגלל הפושעים. עדיף לתת ג'-ים לתחמן מאשר לא לטפל בצדיק.
(הבעיה ברופאי הצבא.. 4/7/2004)
8.
לרופא מתגובה 4 - לא כתוב שהחייל לא נבדק, כתוב שסרבו לבדוק את טענתו בקשר למחלה. הבנת הנקרא?
(טוראי א' 4/7/2004)
9.
האתר טועה ומטעה - רופא בחר"פ הוא רופא מזדמן ואסור לו לתת הפניות, רק רופא היחידה הוא רופא היחידה, ורק הוא נותן הפניות!
(רופא צבאי 26/6/2004)
10.
החיל נבדק - אז למה בכותרת כתוב שסירבו לבדוק אותו? חוץ מזה - די עם הצביעות וההתיפייפות - ברור שמדובר במקרה של נצנצת חריפה - ולא ברשלנות רפואית!
(רופא צבאי 26/6/2004)
11.
לרופא מתגובה 4 : ומה עם אישור לנוח או הגבלה רפואית במצבו של החייל - גם זה לא נותן רופא "מזדמן" בחר"פ?
(מתחסדים 26/6/2004)
12.
לא פלא שמי שמגן על התנהגות הרופאים בצה"ל הם...חבריהם הרופאים
(אייל 26/6/2004)
13.
אני אבא ל-3 חיילים.עם שלושתם עברתי {כל אחד בתורו} את דרך היסורים של חר"פ ב"ש. זה נורא במיוחד התור , העומס והצוות הלחוץ.
(אבא 25/6/2004)
14.
אם לא הית שם, ראוי שלא תנחש. יש מסמכים ואולי לא במחשב?
(תגובה לאחד 24/6/2004)
15.
הוא חולה 5 שנים, כך שהפרופיל בהתאם. מידע זה זמין לרופא דרך המחשב, ולאחר שבדק את החולה ולא מצא ממצא אוביקטיבי, הרי יתכן שקיבל החלטה ראויה.
(רופא במיל' 24/6/2004)
16.
נכון מאד. לצערי נראה לי שהצבא בונה על רופאי "גולאג" כאלה בחרפי"ם כמו גם במתקני מעצר. זה מבייש את כל ציבור הרופאים מה גם שרובם לא חברי הר"י
(גיל-רופא 24/6/2004)
17.
רופא רוסי חושב שעדיין נמצא בסיביר,אבל הבעיה שהרופאים ביחידות רחוקות הם רופאים ילדים ללא ניסיון
וללא ידע כללי מספיק ומרגישים כמו פרופ"בהדסה

(גדעון 23/6/2004)
18.
הוסף תגובה